گروه صنعت و معدن- هنوز تسهیلات ۲۰۰میلیارد تومانی رییس‌جمهوری در اختیار طرح‌های نیمه تمام سیمان قرار نگرفته است. یک منبع آگاه با اعلام این خبر به دنیای اقتصاد، گفت: تاکنون مکاتبات اداری بین بانک مرکزی و بانک‌های عامل به اتمام نرسیده است.

از زمان صدور دستور دکتر احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری مبنی بر پرداخت ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های نیمه‌تمام صنعت سیمان، نزدیک به دو ماه می‌گذرد. عصر روز ۲۹ مهر‌ماه امسال بود که وزارت صنایع و معادن با ارسال نمابری به روزنامه‌ها خبر موافقت رییس‌جمهوری با پرداخت مبلغ یاد شده را اعلام کرد.

براساس آن، ۲۴ طرحی که طی ۶ماه نخست امسال شناسایی شدند، مشمول دریافت آن اعتبار می‌شوند. این اقدام برای به بهره‌برداری رسیدن آن تعداد طرح صورت گرفت که از سال آینده ظرفیت صادراتی سیمان در کشور را فعال کنند.

هر چند پیشتر و در اوایل شهریور محمدرضا مس فروش‌، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن از میزان اعتبار مورد نیاز طرح‌های نیمه تمام سیمانی خبر داد.

به گفته وی پروژه‌هایی که تا آن زمان به پیشرفت حداقل ۵درصدی دست یافته بودند، مشمول دریافت اعتبارات جدید می‌شوند.

با راه‌اندازی ۴ طرح فوق، ۲۲میلیون و ۴۰۰هزار تن ظرفیت جدید تولید سیمان در کشور ایجاد می‌شود. تاکنون ظرفیت تولید این ماده معدنی به ۳۸میلیون تن رسیده است.