دنیای اقتصاد-جدول ۴ ساله تعرفه واردات گوشی موبایل و قطعات منفصله آن با تایید رییس‌جمهور از سوی معاون اول وی ابلاغ شد.تنظیم جدول تعرفه واردات گوشی موبایل برای ۴ سال ‌آینده باعث خواهد شد واردکنندگان این وسیله ارتباطی با توجه به سیاست‌های تجاری از قبل تعیین شده، اقدام به واردات کنند که در نتیجه شبهات یک شبه وارد کردن حجم زیادی گوشی موبایل با سوءاستفاده از تغییر ناگهانی تعرفه‌ها نیز با این اقدام کاملا از بین خواهد رفت. با تایید رییس‌جمهور و ابلاغ معاون اول

تعرفه واردات گوشی تلفن‌همراه برای ۴ سال تعیین شد

گروه صنعت و معدن- جدول ۴ ساله تعرفه واردات گوشی موبایل و قطعات منفصله آن با تایید رییس‌جمهور از سوی معاون اول وی ابلاغ شد.

تنظیم جدول تعرفه واردات گوشی موبایل برای ۴ سال ‌آینده باعث خواهد شد واردکنندگان این وسیله ارتباطی با توجه به سیاست‌های تجاری از قبل تعیین شده، اقدام به واردات کنند که در نتیجه شبهات یک شبه وارد کردن حجم زیادی گوشی موبایل با سوءاستفاده از تغییر ناگهانی تعرفه‌ها نیز با این اقدام کاملا از بین خواهد رفت.دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت با اعلام خبر تعیین حقوق ورودی گوشی موبایل به مدت ۴ سال توسط رییس‌جمهور گزارش داده است: حقوق ورودی گوشی تلفن‌همراه و همچنین حقوق ورودی اجزا و قطعات آن از اول مهر‌ماه ۱۳۸۵ تا پایان سال ۱۳۸۸ به شرح زیر تعیین و تایید شده است:

حقوق ورودی برای گوشی‌های وارداتی که به صورت واردات گوشی کامل (CBU) وارد کشور می‌شوند از شهریور ۱۳۸۵ تا پایان سال ۱۳۸۸ معادل ۶۰درصد تعیین شده است، حقوق ورودی برای اجزا و قطعات واردات گوشی‌های تلفن‌همراه که در داخل کشور تولید شوند از اول مهر‌ماه امسال تا پایان سال ۱۳۸۸ حداقل حقوق ممکن قانونی یعنی ۴ تعیین شده و تولیدکنندگان که قادر به تامین نیاز داخلی تلفن‌همراه از طریق تولید به صورت مونتاژ قطعات CKD باشند، می‌توانند از حداکثر تسهیلات قانونی برای فعالیت‌های خود استفاده کنند.براساس این گزارش و به نقل از دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت واردات به صورت نیم ساخته (SKD) نیز در سال ۱۳۸۶ شامل ۳۰درصد حقوق ورودی، در سال ۱۳۷۸ شامل ۴۰درصد حقوق ورودی و در سال ۱۳۸۸ نیز ۴۵درصد خواهد بود. واردات اجزا و قطعات به صورت SKD و CKD بنا به تشخیص و اعلام وزارت صنایع و معادن صرفا برای واحدهای تولیدی خواهد بود. همچنین برطبق بندهای ۳ و ۴ مصوبه ابلاغی نیز حداکثر مونتاژ به صورت SKD و CKD به ترتیب ۵۰۰هزار و یک میلیون دستگاه در سال در نظر گرفته شده است. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد دولت با هدف تشویق سرمایه‌گذاری جدول ۴ساله تعرفه واردات گوشی را تنظیم کرده، به گونه‌ای که تعرفه واردات SKD در آخرین سال (۱۳۸۸) معادل ۵۰درصد رقم تعرفه در سال ۱۳۸۶ افزایش خواهد یافت. در حقیقت دولت با این اقدام تسهیلات گسترده‌ای برای تولیدکنندگان داخلی فراهم کرده است. در همین حال یکی از شرکت‌‌های داخلی عضو کنسرسیوم تولیدکنندگان گوشی در مصاحبه‌ای با ایرنا از تولید گوشی تلفن همراه در ایران تا پایان سال خبر داده است. وی اما با بیان اینکه این شرکت براساس تفاهمنامه امضا شده با وزارت صنایع متعهد شده ۲میلیون دستگاه گوشی تا پایان سال تولید کند، اظهار امیدواری کرد بتواند دست کم یک‌میلیون دستگاه از آن را تا پایان سال تولید و وارد بازار کند.

آخرین وضعیت از پرونده تولید گوشی تلفن‌همراه

آخرین خبر‌ها از پروژه تولید ملی گوشی تلفن‌همراه از به نتیجه رسیدن مذاکرات بین کنسرسیوم‌ داخلی تولیدکنندگان و یک شرکت خارجی برای سرمایه‌گذاری مشترک حکایت دارد. سه شرکت داخلی که اوایل امسال برطبق تفاهمنامه امضا شده با وزارت صنایع و معادن مامور تولید گوشی موبایل شدند، اکنون کنسرسیومی تشکیل داده‌اند تا متمرکزترین پروژه را به سرانجام برسانند. کنسرسیوم داخلی اما برطبق اعلام یکی از مدیران عامل شرکت‌های عضو، گویا امسال تنها توانایی تولید ۲میلیون گوشی تلفن‌همراه را دارد، این در حالی است که تا پایان سال باید ۶میلیون گوشی در کشور تولید شود.تعیین جدول ۴ساله تعرفه واردات گوشی تلفن‌همراه اکنون فرصتی است برای به نتیجه رسیدن مذاکرات و امضای قرارداد با شرکت‌های خارجی برای تولید داخلی، زیرا طولانی‌شدن مسیر مذاکرات در این پروژه به دلیل مشخص نشدن تعرفه CKD و SKD قطعات گوشی تلفن‌همراه بوده است.