سومین نشست وزرای صنایع کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی «اکو» در شهر لاهور مرکز ایالت پنجاب پاکستان برگزار شد. به گزارش ایرنا، در این نشست وزرای صنایع کشورهای ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، آذربایجان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان حضور داشتند.

«علیرضا طهماسبی» وزیر صنایع ایران که در صدر هیاتی در این اجلاس شرکت داشت، طی سخنانی بر همکاری‌های صنعتی بین اعضای عضو اکو تاکید کرد. وی خواستار مشارکت بیشتر کشورهای عضو اکو برای سرمایه‌گذاری صنعتی شد. طهماسبی با اشاره به تاثیر مثبت همکاری‌های منطقه‌ای در پیشرفت صنعت کشورهای عضو سازمان اکو، آمادگی ایران را برای همکاری صنعتی اعلام کرد.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد: تاسیس مرکز انتقال فناوری صنعتی کشورهای اکو در ایران اثر مثبتی در روند همکاری این کشورها در فعالیت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای داشته باشد.

طهماسبی در حاشیه این اجلاس در دیدارهای جداگانه‌ای با وزرای صنایع پاکستان، ترکیه، افغانستان، تاجیکستان و برخی از صاحبان صنایع لاهور بر همکاری‌های اقتصادی و صنعتی ایران با آنها تاکید کرد. در ادامه این اجلاس چند پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مطرح و به تصویب رسید که به عنوان سند سازمان همکاری‌های اقتصادی «اکو» ثبت شد.

تاسیس مرکز انتقال فناوری صنعتی و ایجاد مقر موسسه استاندار اکو در تهران و نیز همکاری کشورهای عضو در مسائل حقوقی از جمله پیشنهادهای مطرح شده بود. در این نشست، همچنین همکاری کشورها در صنایع کوچک و متوسط، انتقال فناوری و توسعه صنعتی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت که به تصویب رسید.