شرکت ملی صنایع مس با ارائه گزارشی درباره وضعیت مسائل زیست‌محیطی آن شرکت، به نکات مربوط به این موضوع پاسخ داد. به گزارش روابط عمومی این شرکت، ارتقای وضعیت زیست‌محیطی مجتمع‌های تحت‌پوشش شرکت ملی صنایع مس ایران یکی از برنامه‌ها و دغدغه‌های اصلی مسوولان این شرکت است و گواه آن، سرمایه‌گذاری بیش از ۲۵۰میلیارد تومان تنها در دو پروژه زیست‌محیطی بازیابی گاز SO۲ و طرح جامع آب است. در این رابطه، توجه مخاطبان به نکات ذیل جلب می شود.

جریمه‌ای که در متن خبر اداره کل روابط عمومی اداره محیط‌زیست استان کرمان بدان استناد شده است، هیچ‌گونه محمل قانونی ندارد و شرکت ملی صنایع مس ایران تاکنون بیش از ۲۵۰میلیارد تومان در خصوص بهبود شرایط زیست‌محیطی مجموعه‌های تابعه هزینه کرده و حدود ۱۰میلیارد تومان نیز در جهت ارتقای شرایط زیست‌محیطی در اختیار شهر‌های مجاور مجتمع مس سرچشمه قرار گرفته است. از این رو، این شرکت از شمول بند ج ماده ۱۰۴ برنامه سوم توسعه اقتصادی اجتماعی کشور خارج است. این بند مربوط به صنایعی است که در زمینه کنترل آلاینده‌های زیست‌محیطی هیچ‌گونه اقدامی انجام نداده‌اند. شرکت ملی صنایع مس ایران مفتخر است که در ارتباط با فعالیت‌های مجتمع مس سرچشمه از سوی موسسه DNV نروژ که از معتبرترین مراجع بین‌المللی در ارتباط با ممیزی و اعطای گواهینامه‌های استاندارد است، دو گواهینامه ISO ۹۰۰۱ و OHSAS ۱۸۰۰۲ را دریافت داشته است. این موسسه ۳۰۰دفتر در ۱۰۰کشور جهان دارد و در‌حال‌حاضر ۳۶۰شرکت ایرانی که عمدتا از صنایع مادر کشور هستند، توسط این موسسه ممیزی و موفق به اخذ گواهینامه‌های سیستم‌های مدیریتی شده‌اند.

بهره برداری از بند انحرافی و تصفیه‌خانه رودخانه شور در جهت کنترل پساب‌های صنعتی و همچنین پیشرفت طرح بازیابی گاز So۲ از کارخانه ذوب مجتمع مس سرچشمه و تولید اسید سولفوریک که ماه گذشته مورد بازدید استاندار محترم کرمان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و به امید خدا تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید، نقش موثری در کنترل آلاینده ها ایفا می نماید. بی‌توجهی به حرکت‌های مثبت و موثری که در مجتمع مس سرچشمه برای کنترل آلاینده ها صورت می گیرد، در عزم صنعتگران برای تداوم و تکمیل برنامه های زیست محیطی خللی ایجاد نخواهد کرد. اداره کل محیط زیست استان کرمان تاکنون به‌رغم درخواست مجتمع مس سرچشمه مستنداتی درخصوص نحوه اندازه گیری و میزان آلودگی مجتمع مس سرچشمه و محل‌های اندازه گیری شده ارائه نداده است.