احسان شادی - چهارشنبه هفته گذشته دهمین کنگره بین‌المللی کارآفرینان مسلمان در استامبول ترکیه کار خود را آغاز کرد. این کنگره را دولت ترکیه با همراهی موسیار(صاحب صنایع مستقل ترکیه) برگزار کردند. در این اجلاس رجب طیب‌ اردوغان سخنرانی کرد و عمرپولاد در جمع ۲۵۰۰ بازرگان و صنعتگر و سرمایه‌گذار مهمان از ۵۵ کشور اسلامی سخنرانی کرد. همچنین پنج‌شنبه هفته گذشته اجلاس منطقه‌ای مجمع اقتصادی جهان که نخستین جلسه بزرگ این مجمع در اروپا و خارج از «داوس» سوئیس است نیز در استامبول کار خود را آغاز کرد. در این اجلاس نیز ۴۰۰ نفر از نمایندگان بخش‌خصوصی، نمایندگان سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی و بخش‌خصوصی ترکیه حضور داشتند. از ایران نیز داوود دانش‌جعفری، وزیر اقتصاد و پرویز داوودی، معاون اول رییس‌جمهور به این دو نشست و همچنین نشست بیست‌ودوم کمیته دائمی همکاری‌های تجاری و اقتصادی سازمان کنفرانس اسلامی(کمسک) حضور داشتند. محمد خزایی، معاون وزیر اقتصاد و الیاسی نماینده مردم اهر در مجلس قانون‌گذاری نیز در این اجلاس حاضر بودند. در یک اجلاس متعلق به کارآفرینان کشورهای اسلامی که در ترکیه برگزار شد، کدام صنعتگر، بازرگان و کارآفرین ایرانی که در بخش‌خصوصی اصیل فعالیت دارد، حاضر بود؟

در صورتی که کسی از کارآفرینان ایرانی در این اجلاس حاضر بوده است، چرا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران که اخبار این اجلاس را تا اندازه‌های خوبی پوشش داده است نام او را در خبرهایش نمی‌آورد؟ اگر صنعتگران، بازرگانان و کارآفرینان ایرانی در این اجلاس به همراه وزیر اقتصاد یا معاون اول رییس جمهوری به استانبول رفته‌اند خرسند خواهیم شد بدانیم کدام کارآفرینان بوده‌اند و معیار انتخاب آنها چه بوده است و در آنجا چه کرده‌اند؟ آیا بخش خصوصی ایران جدا از دولت به این اجلاس دعوت شده بود؟ یعنی این که

برگزار کنندگان ترکیه‌ای اجلاس کارآفرینان می‌دانستند به طور مثال در ایران کدام صنعتگر اصیل و بزرگ در بخش خصوصی وجود دارد که به نام او کارت دعوت بفرستند؟ کدام نهاد مدنی از بخش خصوصی ایران به نمایندگی از بخش خصوصی ایران به اجلاس‌های یاد شده دعوت شده است؟ اگر دعوت شده یا مردان دولت آنها را شناسایی و با خود به ترکیه برده‌اند کدام نهادها بوده‌اند؟

انسان دلش می‌گیرد وقتی غربت بخش خصوصی ایران را حتی در جامعه خود به چشم می‌بیند.

از بخش خصوصی نیز می‌توان پرسید که آیا حاضر شده‌اند با هزینه خود در این اجلاس حاضر باشند؟ آیا باید منتظر سخاوت دولت باشند که آنها را با خود به جایی ببرد یا نبرد؟