تکلیف محصولات فولادی مشخص می‌شود

معاون توسعه داخلی وزارت بازرگانی گفت: تصمیم‌گیری لازم در خصوص وضعیت محصولات فولادی با تشکیل یک گروه کاری، طی یک ماه آینده گرفته می‌شود. محمدصادق مفتح، در گفت‌وگو با ایرنا، تصریح کرد: هرچند هم‌اکنون بازار فولاد و آهن از آرامش نسبی برخوردار است، اما اتخاذ تصمیمات بلندمدت و منطقی وضعیت این محصول را در بازار تثبیت می‌کند.

وی افزود: اقدام به واردات فوری برای پیشگیری از بروز هر بحرانی شیوه‌ای نامعقول است، ضمن آنکه وزارت بازرگانی قبل از آنکه خود را متولی واردات بداند، صادرات را در اولویت قرار داده است.

معاون وزیر بازرگانی، تاکید کرد: هرگونه واردات بدون توجیه واقعی اقتصادی، جنگ با بازار است و جز اینکه به تولیدکننده داخلی ضربه می‌زند، ثمره‌ای دیگر ندارد.

مفتح، با استناد به نتایج نشست‌های مشترک وزارت بازرگانی با فعالان حوزه فولاد و آهن ریشه مشکلات این بخش را در نقدینگی کافی نداشتن برای واردات مواد اولیه این محصول دانست.

متفح، افزود: باید مقدماتی را فراهم کنیم تا نسبت به آینده نگرانی وجود نداشته نباشد و بازار این نوع محصولات نیز از هرگونه تشنج به دور باشد.

معاون وزیر بازرگانی در خصوص نحوه تعیین استاندارد انواع فولاد وارداتی به کشور نیز گفت: به زودی انواع استانداردهای مورد نیاز برای آهن وارداتی با مشارکت شرکت بازرگانی دولتی و موسسه استاندارد تدوین می‌شود.

به اعتقاد وی، در صورتی که نوع استاندارد آهن‌های وارداتی مشخص شود دیگر هیچ آهن و فولادی در گمرکات کشور معطل نخواهد ماند.