با احداث کارخانه تولید اسید سولفوریک، مشکل زیست‌محیطی مس سرچشمه تا پایان امسال برطرف خواهد شد. علی اصغر پورمند، مدیرعامل شرکت ملی مس ایران، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: کارخانه اسید‌سولفوریک سرچشمه از چند سال پیش در حال ساخت است که تا پایان امسال تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: با فعال شدن این کارخانه، گاز خروجی از کنورتورها و کوره‌های ریولد به اسید‌سولفوریک تبدیل خواهد شد و به این ترتیب سالانه ۱۰۰‌هزار تن اسید سولفوریک در سرچشمه تولید می‌شود و مشکل آلایندگی کارخانه مس سرچشمه برطرف خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا طرح تولید اسید‌سولفوریک سرچشمه طی سال‌های قبل نهایی نشده است؟ گفت: طی سال‌های گذشته باید زمینه‌های لازم برای مصرف اسید‌سولفوریک تولیدی در سرچشمه فراهم می‌شد.

وی با‌اشاره به سرمایه‌گذاری ۳۰۰میلیارد تومانی در اجرای طرح‌های زیست‌‌محیطی توسط شرکت صنایع ملی مس ایران طی سال‌های گذشته تصریح کرد: ۶۰‌میلیارد تومان از این رقم به اجرای طرح اسید‌سولفوریک سرچشمه اختصاص داشته است.

پورمند در ادامه با اشاره به اجرای طرح توسعه‌ای مس در کشور با هدف دستیابی به تولید سالانه ۴۴۰‌هزار تن اظهار کرد: در‌حال‌حاضر سالانه ۲۰۰هزار تن مس در کشور تولید می‌شود که تا پایان برنامه چهارم توسعه این رقم به ۴۴۰‌هزار تن خواهد رسید.

وی افزایش ظرفیت تغلیظ مس، تولید آند و کاتد و همچنین احداث واحد‌های اسید‌سولفوریک در مجتمع‌های مس سرچشمه، میدوک و سونگون را به عنوان طرح‌های پیش‌بینی شده جهت رشد تولیدات صنعت مس عنوان کرد.