گروه صنعت و معدن- حدود ۳۵۰۰میلیارد تومان از سهام بخش‌‌های معدن و صنایع معدنی در قالب سهام عدالت واگذار می‌شود. عضو هیات‌عامل و معاون اقتصادی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با اعلام این خبر گفت: در گام نخست اوراق ۲۵۰۰میلیارد تومان از رقم فوق به صورت سهام عدالت در اختیار اقشار کم‌درآمد کشورمان قرار گرفته است. ایرج اکبریه که در دومین گردهمایی آن سازمان در سال‌جاری سخن می‌گفت، اظهار امیدواری کرد که تا هفته‌های آتی این میزان سهام در اختیار سازمان خصوصی‌‌سازی قرار گیرد.

مشاور وزیر صنایع و معادن ادامه داد: قیمت‌گذاری ۴۰۰میلیارد تومانی از رقم ۲۵۰۰میلیارد تومان فوق در هفته قبل مشخص شد اما قیمت‌گذاری مابقی در هفته‌های آتی انجام می‌شود. وی در مورد نحوه واگذاری سهام عدالت اظهار داشت: این میزان سهام با ۵۰درصد تخفیف به دهک‌های پایین درآمدی، واگذار می‌شود. به گفته اکبریه، اقساط این سهام از طریق سود آنها طی ۱۰سال دریافت می‌شود. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مشاور وزیر صنایع و معادن تعداد افراد شناسایی شده مشمول دریافت سهام عدالت را که در هفته اول آبان واگذار شد، ۴میلیون و ۶۰۰هزار نفر ذکر کرد و افزود: طبق ابلاغیه مقام معظم رهبری ۸۰درصد از سهام شرکت‌های دولتی قابل واگذاری است که نیمی از این ۸۰درصد در قالب سهام عدالت در اختیار افراد کم‌درآمد جامعه قرار می‌گیرد و بقیه از طریق بورس و به تدریج به مردم واگذار خواهد شد. وی سهم هر نفر را برای دریافت این سهم در مرحله اول ۵۰۰هزار تومان ذکر کرد و ادامه داد: رقم واگذاری برای هر فرد، دومیلیون تومان است.

۵ درصد برای کارکنان

معاون اقتصادی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران درمورد واگذاری سهام به پرسنل شاغل در واحدها گفت: حداکثر ۵درصد از ۸۰درصد سهام قابل واگذاری به صورت اقساطی به کارکنان و مدیران اعطا می‌شود.وی اظهار امیدواری کرد که به زودی آیین‌نامه این نوع واگذاری هم از سوی دولت ابلاغ شود. اکبریه در عین حال در مورد واگذاری سهام به بازنشسته‌های واحدهای معدن و صنایع معدنی گفت: پیگیر این موضوع هستیم اما تاکنون رقم دقیقی برای این افراد اعلام نشده است.

وی در ادامه سخنانش در مورد نحوه واگذاری شرکت‌های تحت پوشش این سازمان که مشمول اصلاحیه جدید اصل ۴۴ قانون اساسی هستند، گفت: واگذاری این شرکت‌ها تنها از طریق بورس اوراق بهادار صورت می‌گیرد. معاون اقتصادی ایمیدرو تصریح کرد: ۴۰درصد از ۸۰درصد سهام قابل واگذاری شرکت‌های دولتی، به وسیله بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود. وی در عین حال موضوع واگذاری‌ها را به کشش بازار مرتبط دانست و گفت: این برنامه مطابق با شرایط بازار هدایت می‌شود. مشاور وزیر صنایع و معادن همچنین یادآور شد: شرکت‌هایی در زمره واگذاری‌ها قرار می‌گیرند که سودده باشند.

رتبه نخست

اکبریه تصریح کرد: مجموعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی طی سال‌های ۸۱ تاکنون همواره در رتبه نخست واگذاری سهام قرار داشته است.

وی به آمارهای واگذاری این بخش اشاره کرد و گفت: تاکنون ۹۴۵میلیارد تومان از سهام شرکت‌های تحت پوشش ایمیدرو در بورس عرضه شده است. به گفته وی، ۹۱۸میلیارد تومان از این رقم مربوط به فروش شرکت‌های سیمانی ایمیدرو بوده است. اکبریه تصریح کرد: ۹۵درصد از عواید حاصل از فروش شرکت‌های سیمانی، صرف توسعه بخش‌های دیگر معدن و صنایع معدنی شده است.