بیش از یک سوم تولید جهانی فولاد به ۱۶ شرکت بزرگ اختصاص دارد.

آخرین آمارها از وضعیت فولاد در دنیا نشان می‌دهد که از یک‌میلیارد و ۱۵۵‌میلیون و ۷۰۰‌‌هزار تن مجموع تولید جهانی فولاد، ۴۱۸‌میلیون و ۷۰۰‌‌هزار تن آن به ۱۶ شرکت اصلی منحصر شده است. در میان این تولیدکنندگان عمده، شرکت آرسلور میتال با فاصله‌ای قابل توجه از سایر شرکت‌ها درصدر قرار گرفته است.

این شرکت در سال‌جاری میلادی از ادغام شرکت اروپایی آرسلور و شرکت هندی میتال‌استیل تشکیل شد که ۱۱۴‌میلیون تن از تولید جهانی فولاد را در اختیار دارد. پس از این شرکت بزرگ، شرکت ژاپنی نیپون با تولید ۹/۳۲‌میلیون تن قرار دارد. شرکت پوسکو نیز با فاصله‌ای اندک نسبت به شرکت دوم در رده بعدی واقع شده است.

میزان تولید فولاد این شرکت کره‌ای، ۴/۳۱‌میلیون تن اعلام شده است. این گزارش در‌خصوص سایر شرکت‌های بزرگ فولادی دنیا حاکی از آن است که شرکت ژاپنی جی.اف.ای با تولید ۶/۲۹‌میلیون تنی در جایگاه چهارم قرار دارد. شرکت چینی بائواستیل با ۷/۲۲‌میلیون تن تولید فولاد را نیز باید تولیدکننده بزرگ بعدی دانست.

پس از این شرکت‌ها باید به Shandong Iron & Steel شرکتی که از ادغام شرکت‌های Jian و Laiwn ایجاد شده، اشاره کرد که ۷/۲۰‌میلیون تن تولید دارد. شرکت آمریکایی یو.اس استیل نیز تولیدکننده بزرگ بعدی به شمار می‌رود که سهم آن از تولید فولاد به ۳/۱۹‌میلیون تن می‌رسد. رده بعدی هم به یک شرکت آمریکایی دیگر یعنی Nucor تعلق دارد که میزان تولید فولاد آن ۵/۱۸‌میلیون تن گزارش شده است.

دو تولیدکننده بعدی یعنی شرکت‌های Anben و Corus نیز با فاصله‌ای اندک از این شرکت قرار دارند، چنان که شرکت فولادی Anben که از ادغام دو شرکت چینی Anshan و Benxi تشکیل شده معادل ۴/۱۸‌میلیون تن تولید داشته است.

میزان تولید فولاد شرکت اروپایی Corus هم ۲/۱۸‌میلیون تن بوده است. سهم تولیدکننده بعدی یعنی شرکت اروپایی ریوا در تولید جهانی فولاد ۵/۱۷‌میلیون تن اعلام شده است. بعد از این شرکت، تیسن کروپ شرکت آلمانی‌ای است که با ۶/۱۶‌میلیون تن تولید فولاد در رده دوازدهم جای گرفته است. پس از تیسن کروپ باید به شرکت چینی تانگشان اشاره شود که میزان تولید آن به ۱/۱۶‌میلیون تن می‌رسد. شرکت روسی سوراستال هم با ۲/۱۵‌میلیون تن تولید، دیگر شرکت فولادی بزرگ محسوب می‌‌شود. بررسی وضعیت تولید فولاد در جهان همچنین نشان می‌دهد پانزدهمین شرکت فولادی بزرگ، Evraz هم که روسی است، معادل ۹/۱۳‌میلیون تن از تولید فولاد را به خود اختصاص داده است.

شانزدهمین شرکت فولادی بزرگ را هم باید Gerdau برزیلی عنوان کرد که میزان تولید آن ۷/۱۳‌میلیون تن بوده است. بر این اساس شانزده شرکت مذکور بیش از یک سوم تولید جهانی فولاد را در اختیار دارند و معادل ۷۳۷‌میلیون تن فولاد تولیدی باقی‌مانده به سایر شرکت‌های فولادی دنیا اختصاص یافته است. گزارش مشروحی در این باره در صفحه ۱۴ امروز درج شده است.