گروه صنعت و معدن-هشتمین همایش ملی لاستیک ایران با حضور وزیر صنایع و معادن، برخی نمایندگان مجلس، فعالان و تولیدکنندگان عرصه تایر کشور در شیراز آغاز به کار کرد. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، علیرضا طهماسبی، وزیر صنایع و معادن، در این همایش سالانه تولید لاستیک خودرو را در کشور حدود ۱۴میلیون حلقه ذکر کرد و افزود: پیش بینی تولید لاستیک در سال‌جاری ۱۱میلیون حلقه است که امیدواریم این رقم تا ۱۲میلیون حلقه افزایش یابد.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری که در این صنعت صورت گرفته است، فعالان آن را حدود ۱۴هزار نفر اعلام و اضافه کرد: بیش از ۷۵درصد نیاز تایر کشور از تولیدات داخلی تامین می‌شود بطوریکه ارزش تولید صنعت لاستیک کشور در سال گذشته ۵۰۰میلیارد تومان بوده است.

وزیر صنایع و معادن در خصوص تهدیدهایی که صنعت لاستیک کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است، بیان کرد: مهم‌ترین تهدیدات پیش روی صنعت لاستیک ایران فاصله تکنولوژیک با رقیبان، فرسودگی ماشین‌آلات، برخی قوانین و دستورالعمل‌های اقتصادی کشور، پایین بودن مقیاس تولید کارخانه ‌های داخلی و بالا بودن قیمت تمام شده تولید است.

وی به تولیدکنندگان و فعالان عرصه صنعت لاستیک کشور وعده داد که وزارت صنایع و معادن پذیرای طرح‌های توسعه‌ای صنعت تایر است به‌طوریکه این وزارتخانه حاضر است در قالب فاینانس یا استفاده از حساب ذخیره ارزی یاری‌گر فعالان عرصه صنعت تایر باشد که سرمایه‌گذاری‌های مناسب صورت گیرد و به فناوری‌های روز جهانی دست یابیم.

در ادامه این همایش دکتر سعید تقوایی، دبیر هشتمین همایش ملی لاستیک و رییس مرکز تحقیقات صنایع لاستیک ایران، گفت: کمیته علمی این همایش با بیش از ۱۲ نشست، از میان ۱۲۰مقاله رسیده، ۲۰ مقاله را به صورت سخنرانی و تعداد ۳۴ مقاله را به عنوان پوستر انتخاب کرد که در دو روز برگزاری همایش ارائه خواهد شد.

وی با توجه به گزارش‌ها و یافته‌های موجود در صنعت کشور، افزود: خوشبختانه صنعت کشور در مسیری قرار گرفته است که اهمیت و جایگاه پژوهش و نوآوری هر روز بیشتر نمایان می شود و ساختار تشکیلاتی بنگاه‌های اقتصادی همواره بر اساس تحولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حال دگرگونی و تکامل است.

دکتر تقوایی خاطرنشان کرد با برگزاری هشتمین همایش ملی لاستیک ایران بتوانیم پژوهش در صنعت لاستیک کشور را بنیادی کنیم و در جهت ارتقای فناوری و دانش فنی این صنعت گام‌های اساسی برداریم.

هشتمین همایش ملی لاستیک ایران از سوی شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک با همکاری انجمن صنعت تایر ایران، صنایع تایرسازی، تولیدکنندگان فرآورده‌های لاستیکی، صنایع پتروشیمی و دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی برگزار شده است.