تا پایان برنامه چهارم توسعه اقتصادی کشور، ۲۳۲‌میلیارد و ۷۶۹‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان تسهیلات در قالب کمک‌های اعتباری از سوی دولت به طرح‌های معدنی بخش‌خصوصی اعطا خواهد شد. براساس طرح اعطای کمک‌های مالی به طرح‌های معدنی غیردولتی از سوی وزارت صنایع و معادن، معدنکاران بخش‌خصوصی تسهیلات دریافت می‌کنند.

طرح مذکور که از سال ۷۹ آغاز شده تا پایان سال ۱۳۸۸ ادامه خواهد یافت که براساس آن تا پایان برنامه چهارم توسعه، ۲۳۲‌میلیارد و ۷۶۹‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان تسهیلات در قالب کمک‌های اعتباری از سوی دولت به طرح‌های معدنی بخش‌خصوصی اعطا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، از میزان اعتبار یاد شده طی برنامه سوم توسعه، ۳۶‌میلیارد و ۷۶۲‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان به بخش‌خصوصی اختصاص یافت و مابقی آن نیز طی سال‌های ۸۴ تا ۸۸ به این بخش واگذار می‌شود.

در سال ۸۴، معادل ۱۴‌میلیارد و ۷۱۴‌میلیون تومان تسهیلات داده شده که قرار است در سال جاری ۱۲‌میلیارد و ۶۵‌میلیون تومان نیز تسهیلات به طرح‌های معدنی غیر دولتی اعطا شود.

براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، در سال ۸۶ بیش از ۵۴‌میلیارد، سال ۸۷ حدود ۴۵معادل‌ میلیارد و در سال ۸۸ معادل ۷۰‌میلیارد تومان از تسهیلات طرح مذکور در اختیار بخش‌خصوصی قرار خواهد گرفت.

توسعه معادن خصوصی و اشتغالزا، تکمیل و راه‌اندازی معادن کوچک و متوسط و تجهیز و نوسازی معادن کشور از اهداف این طرح است که با توجه به محدودیت منابع و درخواست انبوه متقاضیان بخش معدن، اولویت‌های اختصاصی تسهیلات در دو بخش اکتشاف و استخراج خلاصه شده است.