طرح توازن شرکت ذوب‌آهن اصفهان نیمه دوم سال ۸۶ به بهره‌برداری خواهد رسید. احمد علی هراتی‌نیک، رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، در گفت‌وگو با موج، با اعلام این خبر افزود: هم‌اکنون طرح توازن ذوب‌آهن اصفهان به بالای ۶۰‌درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

وی با بیان اینکه شاید پیش‌تر طرح توازن به کندی به جلو می‌رفت، اما اکنون تحت نظارت دقیق و فشرده ایمیدرو به فعالیت خود ادامه می‌دهد، اظهار داشت: طرح توازن ذوب‌آهن اصفهان به همراه ایرالکو، جزو دو طرح مهم ایمیدرو است که طبق یک برنامه زمانبندی شده به پیش می‌رود و در موعد مقرر باید به بهره‌برداری برسد.هراتی‌نیک در پاسخ به اینکه «طرح توازن با کمبود بودجه مواجه است، آیا برای حل این موضوع فکری کرده‌اید؟» تصریح کرد: یکی از تمهیدات ما برای این مساله واگذاری فولاد سبا به شرکت فولاد مبارکه اصفهان بود به‌طوری که با انتقال و واگذاری این واحد به فولاد مبارکه، فضای پیشبرد طرح توازن ذوب‌آهن اصفهان توسعه یافته است.

رییس هیات عامل ایمیدرو در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز مالی طرح توازن، سازمان توسعه و نوسازی معادن از محل منابع درآمدی واگذاری سبا به فولاد مبارکه و دیگر منابع، سعی به راه‌اندازی و بهره‌برداری هر چه سریع‌تر طرح توازن ذوب‌آهن اصفهان را دارد.

هراتی‌نیک با توجه به اینکه سرمایه ‌گذاری‌های ایمیدرو تا پایان سال ۸۸ به نتیجه می‌رسد، یادآور شد: با سرمایه‌گذاری یاد شده تا پایان برنامه چهارم توسعه، ظرفیت تولید فولاد به ۲۹میلیون تن، ظرفیت مس به ۴۵۰ هزار تن، آلومینیوم به ۶۵۰هزار تن، سنگ آهن به ۴۵میلیون تن و زغال سنگ به ۳/۲میلیون تن خواهد رسید.

براساس این گزارش، سرمایه لازم برای اجرای طرح توازن ذوب‌آهن اصفهان دو‌هزار و ۷۰۰‌میلیارد ریال و ۳۶۰‌میلیون دلار عنوان شده که تا کنون بیش از ۹۰۰‌میلیارد ریال و ۲۱۵‌میلیون دلار هزینه برای راه‌اندازی و بهره‌برداری از آن انجام گرفته است.