گروه صنعت و معدن - ظرفیت تولید فولاد خراسان به ۲/۱میلیون تن در سال می‌رسد.

فولاد خراسان در حال حاضر از ظرفیت تولید ۶۰۰هزار تن شمش و نورد برخوردار است. این کارخانه برای تامین آهن اسفنجی واحد فعلی فولادسازی، دستیابی به افزایش ظرفیت تولید و تامین مواد اولیه، دو واحد ۸۰۰هزار تنی تولید آهن اسفنجی راه‌اندازی خواهد کرد.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران نیز در بازدیدی از طرح‌های توسعه فولاد خراسان، بر تسریع روند اجرایی طرح‌های فوق تاکید کرد.

احمدعلی هراتی‌نیک انجام هماهنگی بیشتر با سازندگان تجهیزات این واحد را برای راه‌اندازی آن واحدها از اولویت‌های این طرح دانست.

به گفته لطیف دشت بزرگی، مدیرعامل این کارخانه، هدف از اجرای ۲واحد فوق، تامین بار فلزی برای رسیدن به افزایش ظرفیت در فولاد خراسان است.

اواخر مهرماه سال جاری خط اعتبار اسنادی به مبلغ ۶۵میلیون یورو برای واحد نخست آهن اسفنجی باز شد.

از سوی دیگر به گفته مهندس چیت‌ساز مجری طرح نخست آهن اسفنجی فولاد خراسان در یک ماه آینده قراردادهای ساخت و تجهیزات، منعقد خواهد شد. این طرح هم‌اینک مراحل فونداسیون را سپری می‌کند و به پیشرفت ۷درصدی دست یافته است.

از سوی دیگر طرح دوم این کارخانه نیز که برای تولید ۸۰۰هزار تن آهن اسفنجی پیش‌بینی شده به پیشرفتی نزدیک به ۷درصد رسیده است.

مدیرعامل فولاد خراسان نیز تصریح کرد: با راه‌اندازی این طرح‌ها، ۸۵درصد مواد اولیه مورد نیاز، تامین خواهد شد اما ۱۵درصد مواد اولیه کارخانه باید همچنان از آهن قراضه تامین شود. لطیف دشت‌بزرگی یادآور شد: در حال حاضر صد در صد مواد اولیه مورد نیاز فولاد خراسان از آهن قراضه تامین می‌شود.

فولاد خراسان تا دهم آبان‌ماه امسال تولید شمش فولاد را به ۲۴۳هزار و ۸۰۰تن رساند که این رقم ۱۵درصد بیش از تولید مدت مشابه سال قبل است.

از سوی دیگر، ۳۷۴هزار و ۱۳۴تن نیز در این کارخانه انواع مقاطع فولادی تولید شده است.