اسناد نهایی مناقصه طلای زرشوران تا 15روز آینده تحویل داده می‌شود

گروه صنعت و معدن- اسناد نهایی مناقصه معدن طلای زرشوران حداکثر تا ۱۵روز آینده در اختیار برندگان مرحله اول قرار داده می‌شود. مجری طرح طلای زرشوران با اعلام این خبر به دنیای اقتصاد، گفت: اسناد این مناقصه با قوانین و مقررات روز تطبیق داده شده و بین ۱۰ تا ۱۵روز آتی تحویل برندگان مرحله نخست مناقصه داده می‌شود.

محمود یگانلی، علت انجام چنین امری را روان شدن اجرای قرارداد در مدت اجرای طرح ذکر کرد و افزود: مباحثی مربوط به ضمانتنامه‌ها و انتهای عملیات اجرایی از جمله تغییراتی است که هم‌اینک مراحل پایانی را می‌گذراند.

از سوی دیگر یک مقام مسوول نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفته است: اسناد مناقصه معدن طلای زرشوران برای واگذاری آماده شود و کسب مجوز‌های لازم از کمیته‌های سرمایه‌گذاری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین سازمان حفاظت محیط زیست در حال انجام است.

وی ادامه داد: مطالعات اقتصادی و فنی طرح نهایی شده و کار واگذاری اسناد مناقصه با رفع نواقص جزئی به متقاضیان ارائه خواهد شد.

به گفته وی سرمایه لازم برای اجرای طرح زرشوران به صورت فاینانس تامین خواهد شد که این کار باید توسط شرکت برنده مناقصه انجام شود.

تاکنون هشت گروه شرکت در مرحله اول مناقصه معدن زرشوران حضور داشتند که از بین آنها شش گروه شرکت انتخاب و به مرحله دوم مناقصه راه یافتند که به دلیل این که اسناد باید با مقررات و آیین‌نامه‌های جدید مطابقت داده می‌شد، هنوز اسناد نهایی مناقصه به آنها تحویل داده نشده است.

این مقام مسوول، اجرایی شدن طرح طلای زرشوران را وابسته به اوضاع کلی کشور دانست و گفت: ممکن است این طرح تا پایان سال‌جاری به مرحله نهایی برسد.

سرمایه‌گذاری خارجی بهترین حالت

به گفته وی، بهترین راه فعال شدن معدن طلای زرشوران سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در این معدن است.

مناقصه اول معدن زرشوران پیش‌تر برگزارشده بود، ولی به دلیل مشکلات موجود در مناقصه که مربوط به روش استحصال طلا می‌شد، این مناقصه باطل اعلام و قرار شد که مناقصه جدیدی برگزار شود.

برخی کارشناسان، دلیل اصلی عدم حضور شرکت‌کنندگان در مناقصه معدن زرشوران را پیش‌بینی نکردن اطلاعات کافی و لازم برای برآورد قیمت و پیشنهاد در اسناد مناقصه می‌دانند و معتقدند عجله بیش از حد برای برگزاری مناقصه این مشکل را به همراه داشته است. طرح طلای زرشوران برای تولید یک تن شمش طلا در سال پیش‌بینی شده که منبع تغذیه این طرح، ذخیره ۱۱میلیون تنی

معدن طلای زرشوران آذربایجان غربی است.