رییس انجمن صنایع قند و شکر ایران گفت: بنا بر مذاکرات انجام شده، کمیته قند فراکسیون صنایع غذایی مجلس از مدیران دولتی خواسته است میزان و قیمت پایه تضمینی خرید شکر از سوی دولت ظرف هفته آینده تعیین شود. علیرضا اشرف در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با گذشت هفت ماه از آغاز سال و پیگیری‌های انجام شده، تاکنون نرخ پایه خرید تضمینی شکر از سوی دولت و نیز تکلیف خرید ۴۰۰هزار تن شکر تولید داخلی تعیین نشده است. وی با بیان این که مدیریت عرضه و تقاضا و کنترل بازار شکر ایران کار دشواری نیست، افزود: اگر مسوولان برنامه‌ریزی دقیقی برای آن انجام دهند به خوبی این بازار مدیریت خواهد شد. او ادامه داد: پارسال چون دولت در حوزه خرید شکر خوب عمل کرد و بازار شرایط مناسبی داشت در حدود اسفندماه محصول انبار شده حاصل از چغندر و در اردیبهشت ماه امسال محصول نیشکری تولید داخل، تمام شد. وی اظهار داشت : صنایع قند و شکر، پیشنهاد کردند که دولت اجازه واردات شکر را از دی تا اسفندماه صادر کرده تا کمبود شکر از این طریق تامین شود. به گفته وی، در این میان دولت خود بدون توجه به این امر، با واردات شکر از ۱۵ اردیبهشت ماه با تعرفه صفر موافقت کرد و به بخش خصوصی هم مجوزهایی داد که با توجه به کاهش قیمت جهانی شکر در مجموع حدود یک میلیون تن شکر وارد کشور شد. اشرف ادامه داد: با این حجم واردات شکر و اشباع بازار در شرایط کنونی، اگر بحث خرید محصول داخلی از سوی دولت محقق نشود، عملا صنایع در فروش محصول تولیدی دچار مشکل جدی خواهند شد. امسال پیش بینی می‌شود یک میلیون و ۴۰۰هزار تن شکر در کشور تولید شود. وی افزود: در این میان در بحث خرید چغندر و پرداخت نقدی طلب کشاورزان با استفاده از تسهیلات بانکی ۱۴درصدی بر خلاف طرح خرید گندم که توسط دولت انجام می‌شود تمام فشار و مسوولیت کار بر روی کارخانه‌های صنایع قند است.

وی اظهار داشت: در صورتی که کارخانه‌ها نتوانند محصول خود را به موقع به بازار عرضه کرده و بفروشند، در باز پرداخت این تسهیلات بانکی که سه ماه بعد از دریافت تعیین شده دچار مشکل جدی خواهند شد.

اشرف با تاکید بر لزوم خرید ۴۰۰هزار تن شکر تولیدی از سوی دولت به منظور حل بخشی از مشکلات کارخانه‌ها گفت: علاوه بر این، اگر دولت خواستار تثبیت قیمت‌ها در یک حد مشخصی است باید برای حفظ تولید، بخشی از قیمت شکر که حاصل مابه‌التفاوت قیمت تولید و بازار است را تقبل کند.