محمدصادق جنان‌صفت - هیچ دولتی در دنیا نیست که قصد خدمت به مردم را اعلام نکند و در عمل نیز تصمیم‌ها و اقدام‌هایی در مسیر خدمت‌رسانی به جامعه نداشته باشد. زیرا هدف همه دولت ها، رضایت مردم و رای دهندگان است. دولت‌ها با همین دیدگاه است که تصمیم می‌گیرند و کار می‌کنند. تردیدی نیست که دولت‌های ایران نیز به ویژه در ۲۷سال اخیر همین نیت و همین هدف را داشته و دارند. یکی از خواسته‌های اکثریت جامعه ایرانی به ویژه گروه‌های کم‌درآمد این است که سطح قیمت کالاها و خدمات با سطح درآمد آنها توازن و تعادل داشته باشد و آنها در سختی قرار نگیرند. دولت آقای احمدی‌نژاد نیز از این قاعده خارج نیست و تمایل فراوانی دارد تا قیمت کالاها در اندازه‌‌‌ای تعیین نشود که مردم با آسیب مواجه شوند. برای رسیدن به این هدف چند راه وجود دارد. یک راه این است که واردات کالاها و خدمات با تعرفه‌های پایین تعیین شود و از نظر کمی نیز محدودیت نداشته باشد. این راهی است که دولت انتخاب کرده است و اجرا می‌کند. چند ماه پیش دولت تعرفه واردات شکر را صفر کرد تا قیمت این محصول کاهش یابد و مردم بتوانند آن را خریداری کنند. پیش از آن تعرفه واردات میوه نیز صفر شده بود تا قیمت پرتقال و سیب کاهش یابد. چند روز پیش تعرفه واردات حبوبات نیز صفر شد تا قیمت‌ها کاهش یابد و اکنون رییس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اعلام کرده است که سود بازرگانی گوشت مرغ حذف شده است. این رفتار دولت با توجه به برنامه‌های ارائه شده قبلی که حمایت از تولید داخل در راس آن بود، سازگار نیست و با توجه به عدم آمادگی صنعت قند، صنعت مرغداری و ... برای مواجهه با چنین وضعیتی کار آنها دشوار خواهد شد.

صنعت مرغداری یکی از صنایع بزرگ است که صدها هزارمیلیارد ریال در آن سرمایه‌گذاری شده است و ده‌ها هزار نفر در آن شاغل شده‌اند. حذف ناگهانی سود بازرگانی واردات گوشت مرغ اگرچه با نیت خیر و هدف ارزان نگه‌داشتن این ماده غذایی انجام شده و در بلندمدت نیز باید انجام می‌شد، اما دو اشکال بر این تصمیم وارد است: اشکال اول این است که این تصمیم ناگهانی و شدید است. بی‌شک پیش از این به تولیدکنندگان باید هشدار داده می شد و آنها را متقاعد می کرد که شرایط تازه‌ای در راه است.

علاوه بر این حذف کل سود بازرگانی آسیب جدی است و می‌توانست به صورت تدریجی کاهش یابد. حذف سود بازرگانی محصولات غذایی مثل شکر، گوشت مرغ و حبوبات در یک مرحله بعد و با تاخیر حتما میزان تولید در این سطح از قیمت‌ها را متاثر و کاهش می‌دهد که این کاهش می‌تواند ادامه داشته باشد.