محدودیت‌های ضددامپینگ اتحادیه اروپا علیه صادرات کفش‌های چینی

اتحادیه اروپا پس از دو سال مناقشه با چین بر سر صادرات کفش‌های ارزان‌قیمت چینی به بازارهای اروپایی، علیه این کشور محدودیت‌های ضددامپینگ را به تصویب رساند. به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد از ۲۵ عضو اتحادیه اروپا ۱۳ عضو به وضع محدودیت‌های ضددامپینگ علیه صادرات کفش چین و ویتنام رای مثبت دادند و این قانون با حداقل آرا به تصویب رسید.

ایتالیا و اسپانیا به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کفش اروپا، از اصلی‌ترین معترضان به صادرات کفش چین هستند و مقامات ‌این‌ کشورها معتقدند به دلیل ارزانی ‌کفش‌های چینی، کفش‌های تولیدی آن‌ها تحت تاثیر صنعت کفش چین قرار گرفته و متحمل خسارت‌هایی شده ‌است.

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده کفش جهان، بیش از ۶۰‌درصد از تولیدات این محصول را در جهان به خود اختصاص داده است و بیش از دو سال است که مساله صادرات کفش‌های ارزان‌قیمت چینی موضوع مورد مناقشه این کشور با اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

اتحادیه اروپا سال گذشته اقدام به بررسی صادرات کفش چین کرد و اعلام کرد کفش‌های چینی به منظور خراب کردن تولیدی‌های اروپایی ارزان‌تر از سطح معمول به اروپا صادر می‌شوند.

اروپا از ماه آوریل امسال مالیات ضددامپینگ را علیه کفش‌های چینی اتخاذ کرد اما سپس بر صادرات کفش چین سهمیه‌بندی اعمال کرد که این اقدام با اعتراض شدید چین مواجه شد.