یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان صنایع کوچک ایران و ترکیه

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشورمان با سازمان توسعه صنایع کوچک متوسط جمهوری ترکیه یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند. به گزارش نشریه صنعت ساز ،سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی جمهوری اسلامی ایران و سازمان توسعه صنایع کوچک و متوسط جمهوری ترکیه که از این پس طرفین نامیده می‌شوند، در موارد زیر به توافق رسیدند:

ماده یک: طرفین در راستای اجرای پروتکل اهداف زیر را دنبال می‌کنند:

۱ -توسعه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی در زمینه‌های مختلف میان دو سازمان.

۲ -حمایت از افزایش رقابت‌پذیری صنایع کوچک و متوسط ایران و ترکیه در بازارهای جهانی.

۳ -تبادل اطلاعات، تجربیات و نظریات.

ماده دو: طرفین در راستای تضمین اجرایی شدن یادداشت تفاهم، فعالیت‌های زیر را دنبال می‌کنند:

۱ -طرفین در جهت توسعه واحدهای SME دو کشور به تبادل اطلاعات و تجربیات می‌پردازند.

۲ -طرفین در جهت توسعه و رشد زیرساختارهای نهادی و سازمانی و مکانیزم‌های حمایتی از واحدهای SME تلاش می‌کنند.

۳ -طرفین در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک و حمایت‌های مالی از واحدهای SME همکاری می‌کنند.

۴ - طرفین اطلاعات مورد نیاز واحدهای SME را در زمینه سطوح تکنولوژیکی، زیرساخت‌های کیفیتی و ذخایر مواداولیه در دو کشور تامین می‌نمایند.

۵ - طرفین در زمینه‌های مورد توافق در خصوص ایجاد و توسعه روابط بین شرکت‌های اصلی و فرعی دو کشور همکاری می‌کنند.

۶ - طرفین به منظور توسعه تجارت بین دو کشور تضمین می‌نمایند که ارتباط بین واحدهای کوچک و متوسط را در راستای نیازهایشان برقرار نمایند.

۷ - طرفین در زمینه ایجاد بانک‌های اطلاعاتی در خصوص صنایع کوچک و متوسط در دو کشور و حمایت از ایجاد «مراکز تطبیقی (ارتباط‌دهندگی)» (Matching Centers) با یکدیگر همکاری می‌کنند.

۸ - طرفین بازدیدهای متقابلی را در جهت تضمین توسعه روابط تجاری و همکاری مشترک بین واحدهای SME به عمل می‌آورند.

۹ - طرفین در زمینه نمایشگاه‌های صنایع کوچک و متوسط در دو کشور به تبادل اطلاعات پرداخته و از شرکت SMEها در این نمایشگاه‌ها در چارچوب قوانین حمایتی و مشوق‌های مربوطه در دو کشور حمایت می‌کنند.

۱۰ - طرفین SMEهای دو کشور را جهت ورود به بازارهای کشور ثالث تشویق می‌نمایند.

۱۱ - طرفین در زمینه توسعه فرهنگ نوآوری در صنایع کوچک و متوسط و سازمان‌های مربوطه همکاری نموده و در جهت بهبود سطح آموزش در واحدهای SME تلاش می‌کنند.

۱۲ - طرفین در زمینه توسعه مکانیزم‌های اطلاع‌رسانی در خصوص فعالیت‌ها و فرصت‌های تجاری صنایع کوچک و متوسط بین دو کشور همکاری می‌نمایند.

۱۳ - طرفین توافق نمودند که در خصوص ارزیابی و نظارت بر نحوه اجرای این یادداشت تفاهم جلسات مشترک برگزار نموده و در صورت بروز هرگونه اختلاف‌نظر به ارائه راه‌حل‌های مناسب بپردازند. این جلسات به تناوب در ایران و ترکیه و بنا به درخواست یکی از طرفین برگزار می‌گردد.

ماده سه:

۱ - این یادداشت تفاهم مبتنی بر قواعد حقوقی بین‌المللی نمی‌باشد و از زمان امضا معتبر خواهد بود.

۲ - این یادداشت تفاهم در تاریخ ۱۶/۳/۱۳۸۵ هجری شمسی برابر با ۶/۶/۲۰۰۶میلادی در جمهوری ترکیه و در دو نسخه اصل به زبان انگلیسی به امضا رسید. این یادداشت تفاهم به مدت دو سال معتبر بوده و با موافقت طرفین برای دوره‌های بعدی تمدید خواهد شد.

در صورت درخواست هر یک از طرفین، اجرای این یادداشت تفاهم، یک ماه قبل از پایان اعتبار و از طریق مجاری دیپلماتیک خاتمه می‌یابد.