واردات انواع تیرآهن مشمول مقررات استاندارد اجباری است و گمرک نظرات مشروط موسسه استاندارد را در این خصوص نمی‌پذیرد. به گزارش خبرگزاری مهر، به دنبال برخی انتقادات درباره ممانعت گمرک از ترخیص تیرآهن‌های وارداتی استان‌های مازندران و گیلان، معاون امور گمرکی گمرک ایران گفت: نظرات موسسه استاندارد مبنی بر استفاده مشروط از تیرآهن‌های وارداتی به منظور مصرف در پروژه‌های زیربنایی و عمرانی به عنوان کالای خاص و به صورت نظارت شده مطابق با قانون برای گمرک قابل قبول نیست، زیرا بر اساس ردیف ۵ کالاهای مشمول مقررات استاندارد اجباری که به تصویب شورای‌عالی استاندارد رسیده، اخذ گواهینامه انطباق از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران برای واردات انواع تیرآهن اجباری اعلام شده است.

محمد رضا نادری افزود: واردکنندگان تیرآهن در صورت ارائه گواهی از موسسه استاندارد به گمرک و با رعایت سایر قوانین مرتبط می‌توانند تیرآهن وارداتی را از گمرک ترخیص کنند.

نادری افزود: موسسه استاندارد در مکاتبات خود با گمرک ورود تیرآهن‌های وارداتی با مشخصات و استاندارد و ویژگی خاص جهت مصرف در پروژه‌های زیربنایی و عمرانی و به عنوان کالای خاص و به صورت نظارت شده را بلامانع اعلام کرده است اما از نظر گمرک این گونه اظهارات مشروط در خصوص کالاهای مشمول استاندارد اجباری جایگاه قانونی ندارد و فقط باید در صورت بلامانع بودن گواهی مربوطه توسط موسسه استاندارد صادر شود.

معاون امور گمرکی ایران افزود: نظر به اینکه با توجه به مکاتبات صورت گرفته پروژه‌های زیربنایی و عمرانی به صورت عمومی یا خصوصی در نظرات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی مشخص نشده است. از سوی دیگر به دلیل آنکه پس از واردات قطعی کالا، عملا گمرک هیچ گونه نظارتی بر مصرف کالا نمی‌تواند داشته باشد، از این رو الزامی است نظرات موسسه استاندارد به طور صریح و شفاف مبنی بر انطباق این کالاها با استانداردهای اجباری به گمرک اعلام شود تا اجازه ترخیص این کالاها داده شود.