با وجود بحث‌های مطرح ‌شده درخصوص احتمال کناره‌‌گیری شرکت ریوتنتو از معدن طلای ساری گونی، شرکت زرکوه (متشکل از دو شرکت ایرانی و انگلیسی) صدور پروانه بهره‌برداری از معدن طلای کردستان را خواستار شد. عبدالفتاح حسامی، رییس سازمان صنایع و معادن استان کردستان، در گفت‌وگو با ایسنا، از ارائه طرح بهره‌برداری معدن طلای

ساری گونی از سوی شرکت زرکوه (متشکل از دو شرکت خدمات اکتشافی ایران و ریوتنتوی انگلیس) به منظور صدور پروانه بهره‌برداری معدن خبر داد و گفت: در این طرح، عملیات استخراجی، نصب کارخانه استحصال و فرآوری شمش طلا اشاره شده است.

وی با بیان اینکه شرکت ریوتنتو تاکنون به صورت رسمی‌ اعلام کناره‌گیری از معدن طلای ساری‌گونی کردستان نداشته است، گفت: طرح ارائه شده از سوی زرکوه در حال بررسی است و امیدواریم پروانه بهره‌برداری معدن به زودی صادر شود. او ادامه داد: در طرح ارائه شده میزان استخراج کانسنگ طلا از معدن ساری گونی سالانه چهار میلیون تن ذکر شده و ذخیره قطعی معدن حدود ۸/۱۷میلیون تن با عیار ۷۴/۱ گرم در تن عنوان شده است و به این ترتیب میزان قطعی طلای خالص استخراجی معدن حدود ۳۱ تن خواهد بود.

وی افزود: در گواهی کشف صادرشده برای این معدن، میزان ذخیره قطعی طلای بخش اکسیده حدود ۱۴میلیون و ۸۰۰هزار تن با عیار با ۲۴/۱ گرم در تن پیش‌بینی شده است. به‌گفته حسامی،‌ ذخیره احتمالی معدن طلای ساری‌گونی از سوی شرکت زرکوه ۳۵میلیون تن کانسنگ با عیار ۲۶/۱ گرم در تن اعلام شده است که در مجموع میزان استخراج طلا از این معدن به ۸۸ تن خواهد رسید. رییس سازمان صنایع و معادن استان کردستان‌ در ادامه با بیان اینکه سود حاصل از معدن ساری‌گونی متناسب با سهم هر کدام از شرکت‌های ایرانی و انگلیسی (خدمات اکتشافی ۳۰درصد و ریوتنتو ۷۰درصد) بین آنها تقسیم خواهد شد، گفت: شرکت زرکوه موظف به پرداخت حقوق دولتی به ازای استخراج هر تن کانسنگ با عیار ۲۴/۱ گرم در تن ۲۲۵ ریال است و علاوه بر این، باید به میزان سه درصد حقوق دولتی نیز برای حق بازسازی به دولت پرداخت شود و به این ترتیب، سالیانه حدود ۱۱۵میلیون تومان از سوی شرکت زرکوه به دولت پرداخت می‌شود.

وی میزان سرمایه‌گذاری انجام شده از سوی زرکوه در زمینه فعالیت‌های اکتشافی معدن ساری‌گونی را ۲۲میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این رقم براساس قیمت فروش هر اونس طلا معادل ۵۹۵ دلار محاسبه شده است. او از شروع عملیات استخراج معدن طلای ساری‌گونی در اوایل سال آینده خبر داد.