ماده اولیه تولید کفش در ایران نایاب شد

گروه صنعت و معدن- کمبود یک نوع ماده اولیه مورد نیاز صنعت کفش تولید‌‌کنندگان این رشته را با مشکل مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ما D.O.P یک محصول پتروشیمی است که چرم مصنوعی از آن تولید می‌شود. تولید‌کنندگان صنعت کفش می‌گویند، عرضه ماده شیمیایی D.O.P که به صورت عمده توسط کارخانه‌های پتروشیمی از جمله مجتمع پتروشیمی فارابی به عنوان تولید‌کننده اصلی و سایر تولید‌کنندگان بخش‌خصوصی تولید و به بازار مصرف روانه می‌شود در حالی کاهش یافته که میزان مصرف این ماده تقریبا ثابت است.

براساس اطلاعات دریافتی از جامعه متخصصین صنعت کفش، کاهش عرضه D.O.P افزایش قیمت این ماده اولیه کفش را نیز به دنبال داشته باشد.

این گزارش در ادامه آورده است تولید‌کنند‌ه‌ای که به خاطر افزایش قیمت ماده اولیه ناچار به افزایش قیمت محصول نهایی می‌‌شود نمی‌‌‌تواند با چندین مرتبه افزایش قیمت در بازار رقابت کند. گزارش مکتوب جامعه متخصصین صنعت کفش در مورد مشکلی که تولید‌کنندگان کفش به خاطر کمبود ماده اولیه D.O.P برایشان به وجود آمده در مورد مجتمع پتروشیمی فارابی می‌افزاید: گفته می‌‌شود شرکت پتروشیمی فارابی که تولید‌کننده اصلی D.O.P در داخل است به دلیل صادرات این ماده و تعهد خارجی خود به سایر کشورها عرضه آن را در داخل کشور کاهش داده که این مساله یکی از دلایل اصلی کمبود D.O.P مورد نیاز مصرف‌کنندگان داخلی است.

این گزارش نظر مدیر عامل مجتمع پتروشیمی فارابی در مورد صادرات D.O.P و کمبود این ماده در داخل را نیز جویا شده است.

حسن معتمد رضایی در این خصوص گفته است: در مورد افزایش قیمت D.O.P در بازار باید مساله را از دوبعد مورد بررسی قرار دهیم. یکی افزایش رسمی قیمت این ماده که ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه آن است و دیگری افزایش غیررسمی قیمت D.O.P است که به خاطر سودجویی برخی از افراد به طور محسوس بالا رفته است.

مدیر عامل مجتمع پتروشیمی فارابی در ادامه گفت: طی اردیبهشت ماه سال‌جاری قیمت هر کیلوگرم D.O.P حدود یک‌هزار و ۱۰۰‌تومان بود که در حال حاضر به یک‌هزار و ۲۰۰‌تومان رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: این افزایش به خاطر گرانی ماده اولیه D.O.P یعنی الکل است که کیلویی ۸۰‌‌ تومان گران شده و همچنین افزایش قیمت ماده ارتوزالین به میزان ۱۰۳‌تومان و ۹‌ریال است.

وی با بیان اینکه اگر به خاطر عدم تعامل بازار عده‌ای در این زمینه سودجویی می‌کنند نباید آن را به حساب تولید‌‌کنندگان اصلی D.O.P گذاشت، افزود: ما نمی‌دانیم علت سودجویی این افراد چیست که این مساله بر افزایش غیررسمی قیمت D.O.P تاثیر‌ گذاشته است.

مدیر عامل پتروشیمی فارابی در خصوص صادرات این محصول توسط این مجتمع نیز گفت: سال گذشته به دلیل اشباع بازار مصرف داخلی اقدام به گشایش اعتبار کردیم که حجم زیادی از D.O.P صادراتی به کشور هند روانه شد. وی افزود: امسال هم‌ ناچاریم براساس تعهد صادراتی خود عمل کنیم.