مهدی مفیدی، رییس شرکت گسترش و نوسازی صنایع ایران در اراک، درباره نمایشگاه بزرگ صنعت و معدن استان مرکزی از اینکه فقط ۴درصد از بنگاه‌های صنعتی و معدنی این استان در نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند اظهار تاسف کرده است. منوچهر توسطی، رییس خانه صنعت و معدن استان مرکزی نیز گفته است، انتظار می‌رود تعداد بیشتری از بنگاه‌های صنعتی در این نمایشگاه مشارکت کنند. چرا بنگاه‌های صنعتی در نمایشگاه مرکزی اراک کمتر حضور پیدا کرده‌اند؟ یک دلیل آن می‌تواند تعداد زیاد نمایشگاه‌ها باشد که توان مالی بنگاه‌های صنعتی را برای حضور در همه آنها فرسوده کرده است. یک دلیل دیگر آن اما شاید رکود نسبی بخش فروش تولیدات صنعتی در بازار داخلی است که این یک زنگ خطر است. با وجود اینکه گفته می‌شود ارزش افزوده صنعت رشد کمی بالایی را تجربه کرده‌ است اما واقعیت از رکود نسبی در این بخش حکایت می‌کند. چرا یک بنگاه صنعتی باید در یک استان و دور از دیدگان همتایانش در سراسر ایران به ویژه شرکت‌های خارجی هزینه حضور در نمایشگاه را بپذیرد. تمایل اندک صنعتگران در نمایشگاه‌های استانی و حتی ملی نشانه این است که آنها چشم‌انداز آتی را نیز چندان روشن و شفاف و بالنده نمی‌بینند.

به طور مثال وقتی تولیدکنندگان سیمان و آهن‌آلات را وادار کرده‌ایم تولیدات خود را فقط در بازار داخلی و با قیمت‌های دستوری عرضه کنند، آنها چه نیازی دارند تولیدات خود را عرضه کنند. وقتی صنعت لبنیات را ناگزیر می‌کنیم که تولیدات خود را با قیمت‌های سال ۱۳۸۴ عرضه کنند و هیچ‌گونه انعطافی در کار آنها وجود ندارد، آیا آنها باید در نمایشگاه حضور پیدا کنند؟ فعالیت صنعتی را فقط در تغییرات فیزیکی منحصر کردن و نادیده انگاشتن مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن و نگاه تک‌بعدی به قیمت پیامدهای خود را در جاهای مختلف نشان می‌دهد که یکی از آنها عدم حضور در نمایشگاه‌های استانی است.

فعالیت‌های صنعتی نیاز به فضای مساعد و آزاد و هوای تازه دارد، صنعتگران روح دارند، می‌اندیشند، می‌بینند، تجزیه و تحلیل دارند و نمی‌توان آنها را وادار کرد آنچه دولت می‌خواهد را انجام دهند و انتظار داشت رفتارشان تغییر نکند.

گروه صنعت و معدن