گروه صنعت و معدن - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه معادن غیرفعال به سرمایه‌گذاران جدید واگذار خواهد شد، گفت: هیچ بهره‌برداری نمی‌تواند بدون هماهنگی وزارتخانه اقدام به تعطیل‌کردن معدن خود کند. وجیه الله جعفری با تاکید بر اینکه معادن کشور به طور مستمر مورد نظارت و بررسی قرار می‌گیرند، به «مهر» گفت: براساس آیین‌نامه اجرایی قانون معادن، بهره‌برداران معادن اجازه اینکه بدون هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت یا سازمان‌های استان‌ها معدن خود را تعطیل کنند ندارند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در صورت بروز چنین مواردی و غیرفعال نگه‌داشتن معادن از سوی بهره‌برداران، طبق قانون، معدن از اختیار آنها خارج شده و به سرمایه‌گذاران جدید واگذار می‌شود تا آن را فعال کنند.

وی با اشاره به اینکه معادن در کشور جزو انفال محسوب می‌شوند، تصریح کرد: با توجه به دستورالعمل‌های صادره، معدن‌کاران مکلف هستند در زمان‌های تعیین شده، تعهدات خود را انجام دهند. در این میان بهره‌برداران می‌توانند در صورت تایید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مربوطه، نسبت به تعطیلی موقت معدن مورد بهره‌برداری اقدام کنند.

به گفته جعفری، براساس قانون معادن و آیین‌نامه اجرایی آن، اعمال حاکمیت دولت بر فعالیت‌های معدن مستلزم نظارت بر آنها است. از این رو، نظارت بر معادن در سال‌های اخیر به طرق مختلف انجام شده است.