گروه سوخت و نیرو- رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی از صدور نخستین محموله نفت ایران توسط بخش خصوصی خبر داد و گفت: با انجام بازاریابی و مذاکرات متعدد تاکنون چند قرارداد جدید توسط بخش خصوصی برای صادرات نفت امضا شده است. به گفته حسن خسروجردی، این محموله نفت به شرکت خارجی توسط کشتی‌های نفتکش غیر ایرانی تحویل شده است. وی در گفت و گو با «مهر»، با اعلام اینکه تمامی مراحل بازاریابی برای فروش این محموله عظیم نفت توسط بخش خصوصی انجام شده است، تصریح کرد: با توافق انجام گرفته با دولت، منابع مالی حاصل از فروش این محموله نفت به صورت تهاتری تسویه حساب شده است.

این فعال بخش خصوصی در توضیح بیشتر انجام این عملیات تهاتری برای فروش نفت گفت: با توجه به بدهی دولت به این شرکت خارجی، منابع مالی حاصل از آن با بدهی‌ها تهاتر و تسویه حساب شده است.

خسروجردی با بیان اینکه در حال حاضر تمامی هماهنگی‌ها با شرکت ملی نفت ایران و بانک مرکزی برای فروش نفت توسط بخش خصوصی انجام شده است، افزود: با این وجود، یک مشکل باقیمانده بین بخش خصوصی و بانک مرکزی هنوز حل نشده است. رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با یادآوری اینکه ارائه تخفیف ویژه‌ای توسط دولت به بخش خصوصی برای فروش نفت صحت ندارد، اظهار کرد: دولت در حال حاضر ۷۰ درصد نفت را بدون تخفیف به مشتریان خارجی عرضه می‌کند؛ بنابراین برای ۳۰ درصد باقیمانده که قرار است از سوی بخش خصوصی صادر شود، تخفیفی در نظر نخواهد گرفت.