به رغم صفر شدن تعرفه و واردات انبوه شکر اما قند و شکر به قیمت ارزان به مصرف‌کننده نمی‌رسد.

بهمن دانایی، دبیر و عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با بیان این مطلب به ایسنا اظهار داشت: کاهش سطح زیر کشت چغندر در سال جاری، در صورت افزایش تعرفه‌ها، سود سرشاری را نصیب دلالان کرده و تولیدکنندگان را سرخورده می‌کند. وی با تاکید بر لزوم حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی قند و شکر گفت: خرید ۲۵۰هزار تن شکر به تازگی توسط وزارت بازرگانی، مسکنی را به این صنعت تزریق کرد و برای رفع مشکل کشاورزان مفید بود ولی این مشکل باید به صورت ریشه‌ای حل شود. دانایی تصریح کرد: در حال حاضر انبار‌های کارخانه‌ها، مملو از شکر است و تا دو ماه آینده که تولید سال جاری شروع می‌شود دولت باید برای خروج این شکر‌ها از کارخانه‌ها اقدامی‌ اساسی را انجام دهد چون در غیر این صورت فضایی برای تولید سال آینده باقی نمی‌ماند.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر، واردات بی‌اندازه و حجیم سال گذشته را که در سال‌جاری کماکان ادامه دارد، ناشی از صفر شدن تعرفه‌ها دانست و گفت: این اقدام، بی‌توجهی به وضعیت کشاورزان و تولیدکنندگان داخلی است که نتیجه نامطلوب آن متاسفانه گریبانگیر مصرف‌کنندگان هم شده است چون با وجود واردات انبوه، قیمت قند و شکر همچنان رو به افزایش است و با این شیوه سیاست‌گذاران باید پاسخگوی دستاورد‌های برنامه‌ریزی‌هایشان باشند. وی یادآور شد: اگر به دنبال حل زیربنایی موضوع نباشیم به زودی سیل بیکاران و ورشکستگی کارخانه‌ها گریبانگیر کشور خواهد شد.

وی طرح حل مشکل قیمت شکر با بسته‌بندی را انحرافی ذکر کرد و گفت: میزان مصرف شکر در کشور کمتر از ۹/۱ میلیون تن است و در حدود یک میلیون تن آن در صنایع پایین دست ارائه می‌شود که باید در احجام بزرگ عرضه شود و از مابقی آن هم ۸۰۰‌هزار تن را دولت توزیع می‌کند که بیش از ۲۰۰‌هزار تن از این میزان سهم خانوار است.