جمع‌بندی نمایندگان مجلس و دولت برای بازبینی تعرفه‌های گوشی تلفن‌همراه

گروه صنعت و معدن- نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس از دولت خواستند که سیاست تعیین تعرفه برای واردات گوشی تلفن‌همراه را مورد تجدید نظر قرار دارد.

اعضای این کمیسیون در جلسه‌ای با حضور وزرای بازرگانی و ارتباطات و نیز معاون فناوری توسعه وزیر صنایع و معادن اظهار داشتند: روند فزاینده ورود و ثبت گوشی‌های قاچاق، افت درآمدهای دولت و محدودیت در تولید داخلی این محصول، نشان می‌دهد دولت باید نسبت به بازبینی تعرفه‌های واردات، اقدام کند. رمضانعلی صادق‌زاده، عضو کمیسیون صنایع و معادن در این باره گفته است که طرفین برای اعمال بازبینی به جمع‌بندی رسیده‌اند.

وی ورود حداقل ۵/۴‌میلیون گوشی قاچاق در سال گذشته به کشور را یادآور شد و گفت: در سال گذشته طبق آمار ارایه شده تنها یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار گوشی تلفن‌همراه از مبادی رسمی وارد کشور شده است.

صادق‌زاده در ادامه به مشکل رجیستر (ثبت شماره سریال) گوشی‌های وارداتی اشاره و عنوان کرد: اجرای این طرح کار ساده‌ای نیست و به عنوان ابزار کنترل قاچاق گوشی نیز عملکردی چندان قوی نداشته است.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه تولید داخل گوشی تلفن همراه آن هم در سطح SKD (قطعات بزرگ) توان جوابگویی به نیاز بالای گوشی در کشور را ندارد، تاکید کرد: این امر موجب ایجاد شکاف و بروز رقابت سخت میان تولید داخل و تولید‌کنندگان صاحب نام خارجی گوشی شده است.

از سوی دیگر، ولی‌ا... دینی دیگر عضو این کمیسیون به دنیای اقتصاد گفت: وزیر ارتباطات معتقد است که با امکانات فعلی توان مقابله با ثبت گوشی‌های قاچاق را نداریم و قابل کنترل هم نیست.

قابل تشخیص نیست

سلیمانی در این باره گفته است در حال حاضر به دلیل حجم بالای ثبت گوشی نمی‌توانیم تشخیص دهیم که کدام گوشی قاچاق ثبت شده و کدام قانونی.

نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن خطاب به نمایندگان دولت گفته‌اند همانطور که دولت در سال گذشته تعرفه‌ها را به ۶۰درصد رساند، امسال به سبب عدم توفیق باید نرخ‌های ورودی کاهش یابد.

به گفته دینی، ضررهایی که دولت و مصرف‌کننده از این سیاست برده‌اند. بیش از منافعی است که مدنظر بود.

هرچند دکتر حاتم معاون تولید صنایع و معادن عمدتا بر روی ورود تکنولوژی ساخت گوشی‌ها تاکید می‌ورزیده است، اما صادق‌زاده عضو کمیسیون صنایع و معادن، اظهار داشت: دولت به سمت تشویق تولید قطعات کوچک حرکت کند موفق‌تر خواهد بود.اواخر اردیبهشت ماه نیز سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده نسبت به رشد قاچاق گوشی تلفن‌همراه ابراز نگرانی کرد و از پیشنهاد کاهش تعرفه‌های واردات این وسیله ارتباطی سخن گفته بود.