گروه صنعت و معدن- متولیان و نمایندگان حوزه صنعت و معدن از روند بررسی لایحه تجمیع عوارض در کمیسیون‌های تخصصی مجلس اظهار نگرانی می‌کنند. چندی قبل وزیر صنایع و معادن اعلام کرد به منظور کمک به تولید اقتصادی و ارزانتر و با توجه به فشار مالی که پرداخت ۳‌درصد تجمیع عوارض به تولید‌کنندگان وارد می‌کند، اصلاحیه این قانون به مجلس ارائه می‌شود. علیرضا طهماسبی تصریح کرد: هم‌اکنون ۲‌درصد عوارض دریافت شده به خزانه دولت واریز می‌شود که بر اساس این لایحه دولت با هدف کمک به تولید‌کنندگان و صنعت‌گران از سهم خود صرف‌نظر می‌کند، در عین حال ۵۰‌درصد از یک‌درصد عوارض اخذ شده به شهرداری‌های محل برای خدمات عمومی‌و ۵۰‌درصد دیگر در اختیار وزارت کشور برای توزیع بین دیگر شهرداری‌ها و دهداری‌ها قرار می‌گیرد.

گزارش خبرگزاری فارس حاکی است وزیر صنایع همچنین گفت: تغییر بسیار مهم دیگری که با تصویب این لایحه در قانون به وجود می‌آید، کاهش سهم صنایع آلوده کننده از یک‌درصد قیمت فروش به نیم‌درصد است و در صورتی که مراکز تولیدی به منظور ارتقای مهارت و سلامت کارکنان خود مراکز آموزشی و ورزشی ایجاد کنند، با اعلام وزارت کار از ده‌درصد تخفیف در عوارض برخوردار می‌شوند. ارائه این لایحه که نوید بخش حل مشکلات چندین ساله فعالان تولید و صنعت و به ثمر نشستن تلاش‌های آنان برای حل مشکلات تجمیع عوارض بود، در کمیسیون‌های مختلف مجلس دچار تغییرات اساسی شده و نگرانی‌های جدی‌تری را برای تولید‌کنندگان به وجود آورد.

کمیسیون برنامه و بودجه نرخ تجمیع عوارض در این لایحه را ۲‌درصد تصویب کرد که یک‌درصد برای حفظ محیط‌زیست از آلایندگی بود در عین حال این دو‌درصد در کمیسیون‌های اقتصادی و صنایع با اهداف مختلفی مورد تصویب قرار گرفت. اگرچه آنچه تا به حال در لایحه اصلاحیه تصویب شده در حد کلیات است اما در همین سطح نیز نگرانی‌های جدی را برای متولیان تولید و صنعت بوجود آورده است.

افزایش سهم شهرداری به ۲‌ درصد

ایرج ندیمی‌عضو کمیسیون اقتصادی مجلس که کمیسیون اصلی بررسی‌کننده لایحه اصلاح قانون تجمیع عوارض است در این خصوص گفت: کلیات لایحه دولت در کمیسیون اقتصادی تصویب شده و یک‌درصد تجمیع عوارض به ۲‌درصد افزایش یافته است.

ندیمی‌افزود: یک‌درصد از عوارض مصوب در کمیسیون به کلان‌شهر‌ها و یک‌درصد به شهرها و روستاها اختصاص یافته است «محدوده خدمات شهری» به «حریم شهرها» تغییر پیدا کرده است که وسعت شهر را بیشتر می‌کند.

وی با بیان اینکه دولت برای اداره شهرها بودجه‌ای تخصیص نمی‌دهد، افزود: بر این اساس ۲‌درصد تجمیع عوارض به شهرداری‌ها به منظور اداره شهرها اختصاص پیدا می‌کند.

لایحه خراب شده است

هادی غنیمی‌فرد رییس خانه صنعت و معدن نیز در این باره گفت: لایحه ارائه شده توسط دولت در جریان رسیدگی کمیسیون بسیار خراب شده است. وی اظهار داشت: در کمیسیون تصویب شده است ۲‌درصد تجمیع عوارض به شهرداری‌ها اختصاص یابد و در واقع چیزی برای صنعت باقی نمانده است. یک مقام مسوول نیز مباحث مطرح در نشست‌های کمیسیون اقتصادی را مورد اشاره قرار داد و گفت: هنگامی‌که دولت لایحه کاهش تجمیع عوارض را به مجلس ارائه کرد در پی این بود که فشار مالی را از دوش تولیدکننده بردارد.

وی تصریح کرد: اگر چه در قانون تجمیع عوارض پرداخت ۳‌درصد فروش پیش‌بینی شده است، اما بسیاری از صنعت‌گران چون بازار رقابتی ندارند نمی‌توانند این ۳‌درصد را زیر فاکتور خود بنویسند و مجبور می‌شوند این سه‌درصد را از درآمدشان بپردازند که بعضا ۶۰‌درصد سودشان را در بر می‌گیرد.