طرح هشتم فولادهای استانی، نصیب سبزوار شد

گروه صنعت و معدن- طرح ۸۰۰هزار تنی فولاد سبزوار به عنوان هشتمین طرح استانی فولاد، وارد عملیات اجرایی شد.

روز پنج‌شنبه با حضور معاون وزیر صنایع و معادن، استاندار خراسان رضوی و نمایندگان سبزوار در مجلس، کنگ احداث مجتمع فولاد سبزوار به زمین زده شد. فولاد سبزوار در واقع واپسین طرحی بود که دولت به عنوان پروژه‌های استانی به اجرا درمی‌آورد. احمدعلی هراتی‌نیک در آن مراسم اظهار داشت: آخرین طرح استانی فولاد، با یک خوش‌شانسی سهم شهرستان سبزوار در استان خراسان رضوی شد.

وی این امر را نتیجه همکاری‌های استاندار و نیز پیگیری‌های نمایندگان سبزوار در مجلس دانست.

پیش از این پروژه فولاد تربت‌حیدریه به عنوان طرح هشتم فولاد در استان‌ها شناخته می‌شد اما پس از آنکه آن طرح در اختیار بخش غیردولتی (بنیاد) قرار گرفت، سبزوار جایگزین آن شد.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد نیز در این باره گفت: یکی از مهم‌ترین دلیل انتخاب سبزوار برای اجرای طرح هشتم فولاد، وجود منابع آب در این منطقه است.

محمدرحیم رستی افزود: این طرح در برگیرنده کارخانه انباشت و برداشت، فولادسازی، ریخته‌گری و بیلت است که در نهایت به تولید سالانه ۸۰۰هزار تن بیلت می‌انجامد.

وی یادآور شد: ذوب‌آهن اصفهان نیز با ۶۰۰هزار تن تولید کار خود را شروع کرد اما هم‌‌اینک در آستانه ظرفیت تولید ۴/۳میلیون تنی قرار دارد.

گندله از سنگان می‌آید

به گفته رستی مواد اولیه (گندله) این طرح از معدن سنگان تامین می‌شود و سالانه به ۲/۱میلیون تن می‌رسد. معدن سنگان هم‌اینک طرح ۶/۲میلیون تنی گندله‌سازی را در دست اجرا دارد اما با اجرای فاز دوم، ظرفیت تولید گندله در آن معدن به ۲/۵میلیون تن خواهد رسید.

رستی با بیان اینکه سالانه ۵/۲میلیون تن مواد در این منطقه جابه‌جا می‌شود، گفت: این امر اشتغالزایی بسیاری به همراه دارد که حداقل ۱۰برابر اشتغال مستقیم (۱۰۰۰نفر) آن خواهد بود.

وی مدت زمان اجرای طرح را ۳۰ماه عنوان کرد.

محمدی‌زاده استاندار خراسان رضوی نیز، احداث طرح خط لوله ۴۸ اینچی گاز و نیروگاه ۵۰۰مگاواتی زمینه‌های اصلی فعالیت این طرح را به همراه می‌آورند.

وی افزود: با طرح‌های فولاد نیشابور، تربت‌حیدریه و سبزوار ظرفیت در دست احداث فولاد در این استان به ۴/۴میلیون تن خواهد رسید و این استان را به یکی از قطب‌های تولید فولاد تبدیل خواهد کرد.