گروه صنعت و معدن- مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: بزرگ‌ترین کارخانه کک‌سازی کشور به زودی راه‌اندازی می‌شود.

اردشیر سعدمحمدی این سخن را در مراسم معارفه مدیرعامل جدید زغالسنگ کرمان و تودیع مدیرعامل پیشین عنوان کرد. طرح کک‌سازی و پالایشگاه قطران زرند کرمان از ظرفیت تولید ۴۰۰هزار تن کک برخوردار است و هم‌اینک مراحل پایانی اجرای طرح را سپری می‌کند.

در‌حال‌حاضر بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کک کشور ذوب‌آهن اصفهان است که به گفته سعدمحمدی در سال گذشته ۵۰۰هزار تن کک در اختیار آن شرکت (برای مصرف در کوره بلند ذوب‌آ‌هن) قرار گرفت.

سعدمحمدی همچنین میزان تولید فعلی کنسانتره زغالسنگ در استان کرمان را ۶۴۰هزار تن ذکر کرد.استان کرمان بیش از دوسوم کنسانتره زغالسنگ ایران را تولید می‌کند.در ادامه این مراسم علی‌ صدیقی‌فر، مدیرعامل سابق شرکت زغالسنگ کرمان نیز در سخنانی با ارائه گزارشی از عملکرد شرکت زغالسنگ کرمان گفت: میانگین تولیدات کنسانتره معادن زغالسنگ استان کرمان در سال‌جاری به ۶۲۰هزار تن افزایش یافته است.وی همچنین خاطرنشان کرد: تولید سالانه کنسانتره در معادن زغالسنگ استان در سال گذشته ۴۶۰هزار تن بوده است که امسال تولید این محصول در استان ۳۸درصد افزایش یافته است.صدیقی‌فر با بیان اینکه شرکت زغالسنگ کرمان در سال ۸۲، مبلغ ۱۹۱میلیارد ریال زیان‌دهی داشته است گفت: اما این معادن در سال گذشته، بیش از ۱۲۰میلیارد ریال سوددهی داشته‌اند.علی صدیقی‌فر از اسفند سال ۸۳ مدیریت شرکت زغالسنگ کرمان را برعهده داشت اما اکنون هدایت این شرکت در اختیار باقر جهانگیری قرار گرفته است.جهانگیری پیش از این، مدیرعامل شرکت زغالسنگ شاهرود بود.