گروه صنعت و معدن - معاون اقتصادی و بین‌الملل وزیر صنایع و معادن گفت: ارزش پروژه‌های صنعتی ایران در خارج از کشور به ۲۰میلیارد دلار می‌رسد. دکتر محسن شاطرزاده که در نشست مسوولان آذربایجان شرقی و جمهوری خودمختار تاتارستان سخن می‌گفت، تصریح کرد: ایران شرکت‌های مشترک متعددی را در حوزه آمریکای لاتین (اروگوئه، ونزوئلا، کوبا و اکوادور) راه‌اندازی کرده است.

وی ادامه داد: ایران در‌حال‌حاضر هشت طرح ساخت کارخانه سیمان در کشورهای جهان را در دست اجرا دارد.

شاطرزاده در عین حال به سرمایه‌گذاری ۵/۱۲میلیارد دلاری شرکت‌های خارجی در ایران اشاره کرد: متاسفانه در سال گذشته شرکت‌های روسی سهم چندانی از این رقم را به خود اختصاص ندادند.

معاون وزیر صنایع و معادن اظهار کرد: تولید صنایع

غذایی حلال بیش از ۶۰۰میلیارد دلار ارزآوری دارد که ما در این زمینه با مالزی در حال همکاری هستیم و در این زمینه از همکاری تاتارستان و روسیه استقبال می‌کنیم.

وی گفت: در آذربایجان شرقی سرمایه‌گذاران بزرگی وجود دارند که می‌توانند پل ارتباط عمیق‌تر ایران و روسیه به ویژه جمهوری خودمختار تاتارستان باشند.

وی با اشاره به توانایی کارخانه شیشه آذر تبریز در تامین بخش عمده نیاز روسیه، آمادگی وزارت صنایع و معادن را برای امضای تفاهمنامه با تاتارستان به منظور صدور محصولات کارخانه مزبور در کوتاه‌ترین زمان ممکن اعلام کرد.

جمهوری خودمختار مسلمان‌نشین تاتارستان در ترکیب فدراتیو روسیه ۶۷هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع مساحت و ۸/۳میلیون نفر جمعیت دارد.۵۱درصد از جمعیت این جمهوری را که در جنوب غربی روسیه واقع شده تاتارها ۴۱درصد را روس‌ها و بقیه را دیگر اقوام ساکن در آن تشکیل می‌دهند.

معاون امور اقتصادی وزارت صنایع و معادن گفت: ما آماده‌ایم بیش از دو میلیارد دلار در زمینه‌ صنعت با روسیه تفاهمنامه امضا کنیم.