محمد صادق جنان صفت

شما خواننده ارجمند نیز احتمالا نام خانم «آرزو حان دوغان پالچین داغ» را نشنیده‌اید. این خانم رییس کارفرمایان بزرگ‌ ترکیه شامل صاحبان صنایع و تجار است که به «توسیعاد» اشتهار دارد. خانم آرزو حان و سایر اعضای توسیعاد (انجمن صاحبان صنایع و بازرگانان بزرگ ترکیه) در آستانه انتخابات عمومی برای ریاست جمهوری، سیاستمداران حاکم بر کشورش را به محل این انجمن دعوت کرد و از رسانه‌های ترکیه شامل روزنامه‌ها و تلویزیون‌های مختلف نیز خواست به محل این نهاد بیایند تا از گفت‌وگوی آنها با سیاستمداران حاکم گزارش تهیه کنند و تلویزیون‌ها نیز این مذاکرات را به صورت مستقیم پخش کردند. در این دیدار از سوی دولت، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر، علی باباجان، وزیر اقتصاد‌ و کمال اوتاکیتان، وزیر دارایی ترکیه حضور داشتند.

موضوع صحبت چه بود؟ خانم آرزو حان دوغان پالچین داغ،‌ رییس اتحادیه صاحبان صنایع و بازرگانان بزرگ ترکیه خطاب به رهبران حزب عدالت و توسعه که در حال حاضر بر ترکیه حاکمیت دارند، گفت: برنامه شما برای سال‌های ۲۰۱۴-۲۰۰۷ چیست؟

این خانم تاکید کرد، سیاست را باید از حالت شعار خارج کرد و به فکر سرمایه‌گذاری جدی در زمینه انرژی،‌ کاهش تعداد بیکاران ترکیه واصلاحات اقتصادی این کشور در چارچوب اقتصاد آزاد بود.

این خانم از سیاستمداران ترکیه پرسید شما چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟ اردوغان،‌ باباجان واوناکتیان همانند یک شهروند پای صحبت‌های کارفرمایان نشسته و درباره برنامه‌های آتی خود توضیح دادند؟

هدف از درج خبر یاد شده طرح چند نکته است: یکم: این نشست و برخاست در ترکیه نشان می‌دهد قدرت سیاسی در ترکیه به قدرت اقتصادی وابسته است. صاحبان صنایع و بازرگانان در همه جامعه‌های مدرن به همراه کارگران، کارمندان، کشاورزان و سایر اقشار اقتصادی مقامات سیاسی را انتخاب می‌کنند تا یه مدت معین فعالیت مشخص داشته باشند.

دوم: اگر صاحبان صنایع و بازرگانان اتحادیه‌ای نیرومند داشته و با افکار عمومی تعامل کنند و آنها را در جریان هدف‌‌ها و فعالیت‌های خود بگذارند و به افکار عمومی توضیح دهند که به فکر بیکاران، به فکر رفاه مادی آنها و به فکر توسعه کشورشان هستند، هرگز سیاستمداران نمی‌توانند آنها را نزد افکار عمومی گروهی خاص و خودخواه جلوه دهند.

سوم: کاش بخشی از امکانات خانم آرزومان دوغان پالچین داغ که به ثروت و درآمد سالم و غیردولتی اتکا دارد و از رانت‌های خاص به دست نیامده نزد صاحبان صنایع و بازرگانان و سایر کارفرمایان زحمتکش ایران وجود داشت. قدرت خانم آرزومان تا حدی است که می‌تواند بالاترین مقام اجرایی را وادار کند برنامه‌هایش را برای آینده برای همه مردم بگوید و افکار عمومی ببینند، بشنوند و داوری کنند.