تولیدکنندگان یخچال در معرض ورشکستگی قرار دارند

گروه صنعت و معدن- واردات بی‌رویه گازهای تقلبی ارزان و خطرناک CFC برای استفاده در یخچال، تولیدکنندگان داخلی را در معرض ورشکستگی قرار داده و مشکلاتی نیز برای شهروندان ایجاد کرده است. علی جمالی، رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی و تهویه‌ مطبوع و لباسشویی و قطعات یدکی، در نشست خبری روز گذشته با بیان این مطلب گفت: از سه سال پیش‌، ورود کپسول‌های گاز تقلبی و غیراستاندارد از چین و دبی در قالب ۲۲ CFC و ۱۲ CFC با قیمت‌های ۲۰ و ۶۰ دلار به جای کپسول‌های گاز گران‌قیمت‌تر ۱۳۴ که البته استاندارد و مطلوب یخچال و خودرو است، موجب شده بازار تولید واحد‌ها با مشکل مواجه شود، به طوری که صادرات یک‌میلیونی سال ۸۳ به یک‌سوم در سال ۸۴ تقلیل یافته است.

وی با بیان اینکه در سال ۸۴، حدود ۹تن گاز مخرب وارد کشور شده گفت: گازهای وارداتی در قالب ۶۶هزار کپسول‌گاز بوده است که با این میزان، باید۱۱میلیون یخچال شارژ شده باشد.

وی افزود: هر یک از این کپسول‌ها علاوه بر قابلیت انفجار، موجب نابود شدن ۱۴۰دستگاه کمپرسور می‌شود و در واقع موجب کاهش یافتن عمر کمپرسور‌ها از ۱۰سال به سه سال می‌شود.

جمالی در ادامه گفت: در‌حال‌حاضر ۱۶ نوع گاز با مارک‌های «رمزیجرانت» و «ایکسون رودیا» وارد می‌شود.

رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی با بیان اینکه در این زمینه استاندارد اجباری وجود ندارد، گمرک هم براساس مواد اظهار شده، اجازه ترخیص کالا می‌دهد اظهار کرد: شماره سریال‌های حک شده روی کپسول‌های وارداتی تقلبی ۱۳۴ و از نوع گاز‌های با کیفیت است که در واقع محتوای آن از نوع گاز‌های ۲۲ و ۱۲ تقلبی و خطرناک است.

وی تصریح کرد: در چند سال اخیر، پیگیری‌های زیادی با وزارتخانه‌ها داشته‌ایم که قرار شده دو شرکت، گاز موردنیاز این صنایع را وارد کنند.

وی تاکید کرد: اگر ساخت کمپرسور به تعاونی محول شود قادر به تامین نیاز داخل خواهیم بود.

جمالی، با بیان اینکه از مهرماه تمام تعمیرکاران و خدمات‌دهندگان صنایع برودتی ملزم به داشتن کارت شناسایی این اتحادیه هستند، گفت: در‌حال‌حاضر ۴۰۰ واحد فاقد پروانه و غیرصاحب صلاحیت عضو اتحادیه هستند که باید آموزش و مهارت‌های لازم را کسب کنند.

صمیمی، مشاور اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی گفت: با وضعیت پیش آمده، اگر دولت تولیدکنندگان را از عوارض گمرکی معاف نکند،‌ بدون شک با مشکلات اساسی مواجه می‌شوند.

وی افزود: تعاونی تولیدکنندگان صنایع برودتی و تهویه مطبوع و لباسشویی در حال تعریف «مرکز ارتباطی» است تا به شهروندان تهرانی خدمات در خصوص آدرس نزدیک‌ترین مرکز مجاز تعمیر صنایع برودتی را ارائه دهد.