دنیای اقتصاد- پس از کش و قوس ماه پیش بر سر صادرات آهن‌آلات، صادرات سیمان نیز با محدودیت‌های تازه‌ای مواجه شده است؛ اگرچه اعلام شده است محدودیت‌های جدید به دلیل عدم‌انجام تعهد تولیدکنندگان وضع شده است، اما ظاهرا تولیدکنندگان نیز از عدم انجام تعهد دولت سخن گفته‌اند. شوک جدید

اخبار ضد و نقیض از ممنوعیت صادرات سیمان

گروه صنعت و معدن- در حالی که تولیدکنندگان سیمان در انتظار آزادسازی نرخ سیمان بودند وزارت بازرگانی خبر داد: صادرات سیمان ممنوع شد.

معاون بازرگانی خارجی وزیر بازرگانی علت چنین امری را «عمل نکردن کارخانه‌ها به تعهدات خود» اعلام کرده است. در همین حال مفتح معاون بازرگانی داخلی همان وزارتخانه به ایسنا گفته است که صادرات سیمان همچنان (تحت شرایطی) ادامه دارد. مهدی غضنفری معاون بازرگانی خارجی‌ اما در شرایطی سخن از عمل نشدن به تعهدات به میان آورده که تولیدکنندگان تاکید می‌کنند که به تعهدات عمل شده است. دولت در سال گذشته اعلام کرده بود که کارخانه هایی که بیش از ظرفیت تولید می‌کنند می‌توانند ۵۰درصد آن رقم را صادر کنند. علاوه‌بر آن کارخانه‌های جدید نیز با توجه به هزینه‌های بالای راه‌اندازی، مجازند ۴۰درصد تولید خود را صادر کنند. مدیرعامل سیمان صوفیان درباره اقدام وزارت بازرگانی به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: کارخانه ما تمامی تعهدات را عملی کرده است.

منتظر تمدید بودیم

اسدا... عابدی با بیان اینکه ممنوع شدن صادرات سیمان خبر بدی برای اهالی تولید این ماده است، تاکید کرد: ما مدتی بود که به دنبال دریافت نامه تمدید صادرات سیمان بودیم اما به یکباره با تصمیم معکوس دولت مواجه شدیم.وی تصریح کرد: قرار بود در این روزها نامه تمدید صادرات ابلاغ شود.

بحث دو سال پیش

یکی دیگر از مدیران کارخانه سیمان نیز اظهار داشت: اصولا بحث مربوط به تعهدات واردات کلینکر، مربوط به سال ۸۴ بوده نه سال ۸۵.

وی که نخواست نامش فاش‌شود، افزود: به رغم این اقدام وزارت بازرگانی، تعهد واردات کلینکر انجام شده است. وی تصریح کرد: اعداد و ارقام مربوط به عملکرد تمام کارخانه‌ها در انجمن صنفی کارفرمایان سیمان موجود است.

از سوی دیگر مدیرعامل سیمان داراب گفت: تمام تعهدات مربوط به واردات از سوی این کارخانه انجام شده است.اکبر مجیدپور نیز با بیان اینکه تعهد یاد شده مربوط به سال ۸۴ بوده است، افزود: سهم ما یک‌میلیارد تومان بود که بخشی از این رقم به حساب انجمن سیمان واریز و مابقی نیز به صورت مستقیم وارد شده است.

فشار هزینه‌ها

وی دلایل وزارت بازرگانی را انحرافی خواند و گفت: اکنون کارخانه‌های سیمان با فشار افزایش هزینه‌ها مواجه هستند که با اقدام جدید وزارت بازرگانی فشار بیشتری را باید تحمل کنند.

مدیرعامل سیمان داراب تصریح کرد: پاکت خالی سیمان از ۱۴۶ تومان سال گذشته به ۱۹۵ تومان رسیده است هر چند فروشندگان پاکت اعلام کرده‌اند که این رقم در هفته آینده به ۲۰۰ تومان می‌رسد.

وی افزود: این پدیده بدین معنی است که روزانه یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان زیان بدهیم. این در شرایطی است که دستمزدها هم بالا رفته است. مجیدپور گفت: تولید کننده از یک سو با افزایش هزینه‌ها مواجه است و از دیگر سو شاهد ثابت ماندن نرخ فروش و نیز با مسدود شدن مسیر صادرات مواجه شده است.