نزدیک به ۵۰‌درصد تولید ناخالص ملی کشور به بخش بالادستی نفت تعلق داشته و در سال گذشته، ارزش صنایع نفتی در این بخش بیش از ۸۵‌میلیارد دلار بوده است. به گزارش ایسنا،‌ بیژن نامدار زنگنه، وزیر سابق نفت، با بیان این مطلب افزود: ۸۰‌درصد درآمد صادراتی کشور از بخش نفت بوده و سهم صادرات غیرنفتی فقط ۲۰‌درصد است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: من در مجمع با واگذاری بخش بالادستی نفت به بخش‌خصوصی مخالفت کردم، زیرا دولت این بخش را به کسی نمی‌دهد و تمام حیاتش به آن وابسته است.

وی با بیان این‌که بخش‌خصوصی درهمین حد نیز بسیار وابسته و تحت امر مدیریت دولتی است، گفت: دولت ۷۵‌درصد تولید ناخالص ملی کشور را تصدی می‌کند که در چنین وضعیتی فضایی برای تنفس و رشد بخش‌خصوصی باقی نمی‌ماند.

او که در همایش بررسی علل عدم رشد بخش‌خصوصی در ایران سخن می‌گفت، افزود: بی‌مهری و حتی تحقیر و برخورد با مدیریت و نهادهای کارآفرین از عوامل اصلی عدم رشد بخش‌خصوصی در کشور است.

زنگنه همچنین با اشاره به ساختار شرکت‌های خصوصی، گفت: در بخش‌خصوصی ایران، مدیریت و سرمایه به هم آمیخته است و مدیر و سرمایه‌دار در بیشتر موارد یکی هستند و از مدیریت حرفه‌ای در این شرکت‌ها استفاده نمی‌شود.

وی، پرهیز از اقتصاد بسته، نیمه بسته و برون گرایی اقتصادی را از لوازم رشد اقتصادی کشور دانست.