در پی اعمال عوارض ۳۰‌درصدی بر صادرات ضایعات فلزی و شمش‌های حاصل از آنها، دست‌اندرکاران صنعت سرب و روی ایران در نامه‌ای از رییس‌جمهوری درخواست کردند در این باره تجدیدنظر شود. در این نامه آمده است: متعاقب بخشنامه مذکور که از نظر کارشناسی فاقد هرگونه توجیهی است، عملا امکان صادرات مازاد بر مصرف تولید داخل کشور غیرممکن شده است.

به گزارش فارس، به اعتقاد فعالان این صنعت، مشکلات به وجود آمده ناشی از عدم امکان صادرات شمش روی (پس از اعلام بخشنامه فوق)، خطر از دست دادن بازارهای صادراتی که با تحمل مشقات فراوان در راه بازاریابی و نفوذ به بازارهای خارجی از طرف تولیدکنندگان داخلی میسر شده را رودروی صنعت قرار داده است و در شرایط حساس کنونی کشور که نیاز به اتحاد ملی و انسجام اسلامی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود یکی از شریان‌های مهم اقتصادی کشور به صورت ناباورانه‌ای معدوم می‌شود.

در پایان از رییس‌جمهوری اسلامی ایران درخواست شده با ارائه راه‌کارهای مناسب نسبت به ترمیم زیان وارده و باز گرداندن روح به کالبد صنعت روی کشور اقدام شود.

از آن‌جایی که شمش روی در کشور از ضایعات فلزی نبوده و مستقیما از خاک معدن و کنسانتره روی تولید می‌شود و نیز با توجه به مازاد تولید ۹۰‌هزار تن شمش روی در کشور چاره‌ای جز صادرات پیش‌روی تولیدکنندگان وجود ندارد، حتی برقراری جایزه صادراتی به لحاظ تشویق صادرات و تنظیم بازار داخل به لحاظ ادامه حیات فعالیت واحدهای تولیدی روی امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.