دنیای اقتصاد- صادرات فلزات پایه از ابتدای سال‌جاری و با تمسک به بخشنامه اخیر وزارت بازرگانی به گمرکات کشور متوقف شده است. هرچند در آن بخشنامه عنوان شده فلزاتی که از قراضه تولید می‌شوند، مشمول پرداخت 30درصدی هستند اما این اقدام حتی به تولیداتی که از سنگ معدن استفاده می‌کنند نیز تعمیم یافته است.

دنیای اقتصاد گزارش می‌دهد
توقف صادرات آلومینیوم، روی، مس و فولاد
گروه صنعت و معدن- احمد بختیار- صادرات شمش آلومینیوم، مس، روی و فولاد متوقف شد.صادرات فلزات پایه از ابتدای سال‌جاری و با تمسک به بخشنامه اخیر وزارت بازرگانی به گمرکات کشور متوقف شده است گمرک ج.ا.ا با استناد به بخشنامه ۱۹۲۰۷/۲/۸۵ مورخ ۱۳/۱۰/۸۵ وزارت بازرگانی، عوارض ۳۰درصدی را از صادرات این اقلام مطالبه کرده که چنین امری سبب توقف فروش فلزات به خارج از کشور شده است.
وزارت بازرگانی در این بخشنامه گفته است: صادرات آهن قراضه و ضایعات فلزی به هر شکل و شمس حاصل از آنها مشمول 30درصد عوارض می‌شوند.مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی در این باره اظهار داشت: بیش از دو هفته است که صادرات تولیدات قطع شده است. مهدی ثقفی دلیل چنین امری را اعمال تعرفه 30درصدی بر صادرات دانست و افزود: تولید شمش در کارخانه‌های بزرگ نظیر المهدی و ایرالکو صرفا با استفاده از مواد اولیه (پودر آلومینا) صورت می‌گیرد. این در حالی است که بخشنامه مورد نظر وزارت بازرگانی تنها شامل شمش‌هایی می‌شود که با استفاده از قراضه تولید می‌شوند.
گزارش‌های دریافتی خبرنگار ما نیز حاکی است که فعالان صنعت مس و فولاد نیز مسیر صادرات را مسدود شده می‌بینند. این در شرایطی است که مس و بخش عمده‌ای از فولاد نیز با استفاده از سنگ‌معدن تولید می‌شود.پیگیری‌های خبرنگار ما نشان داد: تاکنون تلاش مقامات بلندپایه وزارت صنایع و معادن برای خروج از این چالش به نتیجه نرسیده است.
پیش از این نیز دست‌اندرکاران صنعت روی، از اعمال تعرفه 30درصدی بر صادرات این فلز خبر داده بودند. به گفته فعالان آن صنعت، این تعرفه نرخ صادراتی شمش روی را به شدت بالا می‌برد و درنتیجه صدور آن متوقف می‌شود.
سید هاشمی: از اهداف دور می‌شویم
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این باره گفت: چنین تصمیم‌هایی سبب دور شدن کشور از اهداف چشم‌انداز و برنامه چهارم است. سید حسین سید هاشمی افزود: صادرات در دنیا اقدام دشواری است اما حفظ بازارهای صادراتی از آن دشوارتر است. چرا که تمام تلاش تولیدکننده باید در جهت اعتماد مشتری هدایت شود.
وی اقدام جدید وزارت بازرگانی را به نفع اقتصاد کشور ندانست و تصریح کرد: شرکت‌هایی که قابلیت صادراتی پیدا کرده‌اند سال‌ها سرمایه‌گذاری فکری و اقتصادی داشته‌اند تا توانسته‌اند به این هدف دست یابند.
سید هاشمی افزود: پیش از این توانسته بودیم مشکلات تولیدی را با وزارت بازرگانی و حتی معاون اول رییس‌جمهوری در میان بگذاریم بنابراین این موضوع را نیز در کمیسیون صنایع و معادن پیگیری خواهیم کرد.
وی از وزارت بازرگانی خواست که از تعرفه‌ها و عوارض به نحوی استفاده کند که اقتصاد کشور از اهداف ترسیم شده، فاصله نگیرد.
ابطحی: شبهه دارد
از سوی دیگر محمد ابطحی عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس، بخشنامه اخیر وزارت بازرگانی را دارای شبهه دانست و گفت: این وزارتخانه نیز به مصوبه دولت استناد کرده که صدور قراضه‌های فلزات را مشمول عوارض دانسته است.
ابطحی گفت: از آنجایی که تولید روی، آلومینیوم و مس با استفاده از قراضه‌ صورت نمی‌گیرد، می‌توان گفت که اقدام وزارت بازرگانی در این مورد، چندان توجیه‌پذیر نباشد. وی در عین حال اخذ عوارض بر صدور محصولاتی که از قراضه تولید می‌شوند را مفید دانست و اظهار داشت: دولت در نظر داشته مانع از صدور کالاهایی شود که قابلیت ارزش افزوده دارند.
وی همچنین گفت: به نظر اینجانب، در شرایطی که نرخ جهانی فلزات بالا رفته می‌توان با این عوارض ۳۰درصدی نیز، صادرات را ادامه داد.
ابطحی خاطرنشان کرد: مقامات وزارت بازرگانی در این باره گفته‌اند تولیدکنندگان از صادرات فلزات نفع سرشار و در عین حال غیرمتعارفی برده‌اند بنابراین در شرایط فعلی که قیمت‌های جهانی بالا است، باز هم می‌توانند سود ببرند.