گل گهر 17میلیون تنی می‌شود

گروه صنعت و معدن - ظرفیت تولید کنسانتره سنگ آهن در معدن گل گهر به ۱۷میلیون تن خواهد رسید. مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با اعلام این خبر در مراسم معارفه مدیرعامل جدید شرکت سنگ‌آهن گل گهر، اظهار داشت: گل‌گهر در آینده نزدیک بزرگ‌ترین تولید کننده سنگ آهن کشور می‌شود.اردشیر سعد محمدی از مدیریت جدید خواست که تمام شرایط به سمت این هدف هدایت شود.شرکت سنگ‌آهن گل گهر باید ۵ خط ۲میلیون تنی کنسانتره و گندله از معدن شماره ۳، یک خط ۵میلیون تنی کنسانتره و گندله از معدن شماره یک و نیز یک خط دو میلیون تنی کنسانتره از معدن شماره ۲ راه‌اندازی کند.بزرگ‌ترین طرحی که در ناحیه معدنی گل گهر به اجرا در می‌آید پروژه ۱۰میلیون تنی کنسانتره و گندله‌سازی است که با استفاده از معدن شماره ۳ تغذیه خواهد شد.

گل گهر ۴ در راه است

سعد محمدی در ادامه گفت که معدن گل گهر ۴ در آینده نزدیک گشایش خواهد یافت و عملیات باطله‌برداری و آماده سازی آن آغاز می‌شود. ناحیه معدنی گل گهر دارای ۶ محدوده سنگ آهن است که مجموع ذخایر آنها به یک میلیارد و ۱۳۵میلیون تن می‌رسد که معدن شماره ۳ با ذخیره قابل برداشت ۶۴۳میلیون تنی بزرگ‌ترین آنومالی این ناحیه به شمار می‌آید.

گل گهر معدن شماره یک خود را از سال ۱۳۷۲ راه‌اندازی کرده و هم اینک نیز تنها معدن فعال آن ناحیه است. تاکنون ۴۳درصد از ذخایر ۱۸۵میلیون تنی (قابل برداشت) معدن شماره یک برداشت شده است. از سوی دیگر معدن شماره ۳ نیز مدتی است که عملیات باطله‌برداری اولیه را آغاز کرده و تاکنون ۴۷درصد در این بخش پیشرفت کرده است.

رشد عملکرد گل‌گهر

مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در بخش دیگری از سخنانش از فعالیت‌های فتح‌ا... طیبی،‌ مدیر عامل پیشین گل‌گهر قدردانی کرد و گفت: در طول مدت فعالیت وی، گل‌گهر شاهد افزایش تولید و صادرات شد. این شرکت در سال گذشته تولید کنسانتره و سنگ‌آهن دانه‌بندی شده را به ۲/۵میلیون تن رساند که نسبت به سال ماقبل (۸۴) از رشد ۱۶درصدی برخوردار شد.

از سوی دیگر در سال گذشته گل‌گهر توانست ۶/۲میلیون تن سنگ‌آهن فرآوری شده (دانه‌بندی و کنسانتره) صادر کند که این رقم ۱۳۲درصد از صادرات سال ۸۴ بیشتر بوده است. ارزش صادرات آن شرکت در سال گذشته به ۳/۸۸میلیون دلار رسید.

سعد محمدی همچنین ابراز امیدواری کرد که حضور طیبی در فولاد آذربایجان (و طرح ذوب‌ آن)، سبب توسعه سریع آن واحد شود.

سوابق سمیعی‌نژاد

سعد‌محمدی در ادامه، انتصاب دکتر سمیعی نژاد به سمت مدیر عامل گل‌گهر را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: سمیعی‌نژاد ضمن آنکه از تحصیلات معدنی برخوردار است، سابقه اجرایی قابل توجهی داشته است. محمد مسعود سمیعی‌نژاد، ۴ مرتبه، به عنوان مدیر نمونه کشور انتخاب شده و در روزهای آینده نیز لوح جدیدی را به عنوان مدیر نمونه دریافت خواهد کرد. وی پیش از این مدیر عامل سیمان ارومیه و در سال‌های گذشته نیز مجری طرح پتاس بود. در پایان جلسه، سمیعی‌نژاد، از برنامه گسترده توسعه‌ای در گل‌گهر یاد کرد و گفت: بدون تلاش شبانه‌روزی نمی‌توان به هدف پیش رو دست یافت.

وی خاطرنشان کرد: در دولت عدالت محور، تمام اهداف ما باید بر روی توسعه و تولید متمرکز شود.