پیش‌بینی صادرات 6‌میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی

محمد ابراهیم محمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به عملکرد این شرکت اظهار داشت: حجم فروش داخلی این شرکت در سال ۸۴، بیش از چهار‌میلیون و ۵۶۲‌هزار تن به ارزش ۱۲هزار و ۵۶۸میلیارد ریال و در سال گذشته نیز ۵میلیون و ۷۲۵‌هزار تن به ارزش ۲۲هزار و ۷۲۳میلیارد ریال بوده است. وی افزود: میزان فروش اعتباری در سال ۸۴ و ۸۵ به ترتیب ۳۱۷ و ۲۱۳‌هزار تن به ارزش یک‌هزار و ۵۸۰ و یک‌هزار و ۵۴۱میلیارد ریال بوده است. میزان واردات محصولات پتروشیمی نیز در سال‌های ۸۴ و ۸۵ به ترتیب ۱۲۴ و ۱۲۵‌هزار تن است.

وی با اشاره به حجم فروش خارجی شرکت در سال گذشته گفت: در سال ۸۵، بیش از شش‌میلیون و ۹۹‌هزار تن حجم فروش خارجی شرکت به ارزش سه‌میلیارد و ۱۰‌میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال ۸۴ که این حجم پنج‌میلیون و۵۵۰‌هزار تن به ارزش دو‌ میلیارد و ۲۹۴‌میلیون دلار بوده، رشد خوبی را نشان می دهد.

وی حجم و ارزش قراردادهای منعقده در سال ۱۳۸۵این شرکت را سالانه ۸/۷‌میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش ۸/۳‌میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: این قراردادها در سال ۸۶ لازم‌الاجرا بوده و بعضا یک، سه و پنج ساله هستند. افزایش متوسط قیمت سبد محصولات پتروشیمی نیز ناشی از صادرات چشمگیرPET و PTA بوده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کل تناژ قابل فروش این شرکت در سال ۸۴، ۱/۱۰ و در سال ۸۵ بیش از ۸/۱۱‌میلیون تن بوده است. کل ارزش قابل فروش آنها نیز در سال ۸۴ و ۸۵ به ترتیب سه‌ میلیارد و ۶۷۱ میلیون و پنج‌ میلیارد و ۴۸۰‌میلیون دلار بوده است.

مدیر عامل شرکت بازرگانی پتروشیمی در خصوص برنامه فروش عملیاتی محصولات پتروشیمی در سال ۱۳۸۶ گفت: بر اساس برنامه و بودجه مصوب شرکت ملی صنایع پتروشیمی، برنامه تولید در سال جاری با نرخ بهره‌برداری ۷۶‌درصد و با احتساب محصولات مبادلاتی بین مجتمع‌ها حدود ۸/۳۰‌میلیون تن پیش بینی شده است که معادل ۹/۲۱‌میلیون تن آن قابل فروش خواهد بود.

از این رقم حدود ۱/۱۹‌میلیون تن به مجتمع‌های موجود و ۸/۲‌میلیون تن به طرح‌های در دست اجرا اختصاص دارد.

به گفته وی، از مجموع ۹/۲۱‌میلیون تن محصولات قابل فروش، ۶/۱۷‌میلیون تن به بازار عرضه خواهد شد و مابقی به عنوان محصولات تبادلاتی بین مجتمع‌های پتروشیمی است.

در سال جاری، حجم فروش داخلی قابل عرضه به بازار داخلی بدون در نظر گرفتن محصولات تبادلاتی بین مجتمع‌ها به تناژ ۶‌میلیون تن به ارزش ۲۲هزار و ۱۲۳‌میلیارد ریال و صادرات به میزان ۶/۱۱‌میلیون تن به ارزش ۶‌میلیارد دلار برآورد شده که این ارقام بدون در نظر گرفتن محصولات تولیدی مجتمع‌های واگذار شده یعنی اراک، خارک و اصفهان است.

محمدی تصریح کرد: کل برنامه صادراتی امسال، ۱۱هزار و ۵۹۷‌هزار تن شامل یک‌میلیون و ۵۴۹هزار تن پلیمر، دو‌میلیون و ۸۹۸هزار تن شیمیایی، یک‌میلیون و ۱۷۰‌هزار تن آروماتیک، چهار‌میلیون و ۸۷‌هزار تن مایعات، مایعات گازی و محصولات جانبی و یک‌میلیون و ۸۷۵‌هزار تن کود و سموم است.