گروه صنعت و معدن: معاون وزیر صنایع و معادن گفت: تا زمانی که تاثیر کاهش نرخ سود بانکی در سال گذشته در بخش صنعت مشخص نشود، نمی‌توان در مورد تغییر یا ثابت ماندن نرخ سود تسهیلات سخن گفت. محمد حسن ثقفی معاون برنامه‌ریزی، توسعه و فن‌آوری وزیر صنایع و معادن ادامه داد، اکنون سوال این است که کاهش ۲درصدی نرخ سود تسهیلات در سال گذشته به نفع بخش صنعت و معدن بوده است یا خیر؟

او افزود: با توجه به نتایج حاصل از کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و عملکرد بخش اقتصادی کشور در پی ثابت ماندن این نرخ طی امسال می‌توان تصمیم دقیق‌تری در سال آینده در خصوص تغییر یا ثبات نرخ سود تسهیلات بانکی اتخاذ کرد.

وی با بیان اینکه وزارت صنایع همواره خواستار تخصیص منابع مالی به بخش صنعت بوده است، گفت این منابع تنها به تسهیلات بانکی محدود نمی‌شود و ا ز روش‌های دیگر نیز قابل تامین است. محمد حسن ثقفی- در گفت‌وگو در خصوص رای شورای پول و اعتبار به ثابت ماندن نرخ سود تسهیلات بانکی گفت: متولیان بخش تولید باید به سهامداران صاحبان سرمایه توجه بیشتری داشته باشند و نباید همواره به دنبال جذب منابع مالی به روشی خارجی باشند. وی ادامه داد: در کشورهای دیگر نیز بخشی از منابع مالی مورد نیاز برای تولید از طریق تسهیلات بانکی، فروش اوراق مشارکت یا بازار سرمایه و بخش دیگر نیز توسط سهامداران تامین می‌شود. اما در ایران بیشتر بنگاه‌های اقتصادی به جذب سرمایه از خارج از بنگاه تمایل دارند و به منابع مالی بنگاه توجه کافی ندارند.