بنزین سیاسی‌تر از همیشه
غلامرضا تاجگردان
مساله بنزین هرچند یک مساله اقتصادی است ولی ظاهرا جنبه سیاسی به خود گرفته است که دولت باید این امر را در اولویت قرار دهد و حل آن باید یکی از کارهای اصلی دولت در سال ۸۶ باشد.

تصمیم دولت و مجلس در زمینه قیمت بنزین تحول عظیمی در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند. با توجه به فضاسازی‌هایی که در دو سال گذشته در اقتصاد کشور رخ داده، جامعه پذیرش لازم را پیدا کرده که از تلف کردن منابع عمومی کشور جلوگیری کند که قدم اصلی در این زمینه مشکل بنزین است.
همواره افزایش قیمت بنزین بر قیمت‌ها اثر می‌گذاشته و این مسئله یک بحث همیشگی بوده و به طور نسبی با افزایش قیمت بنزین، سایر قیمت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کرده است. اما یک دلیل عمده این افزایش قیمت‌ها، همزمانی افزایش قیمت بنزین با سایر اقلام در ابتدای سال بود که خود به خود در اول هر سال به دلیل مساله روانی قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کرد. در حال حاضر افزایش قیمت بنزین با ابتدای سال همزمان نشده است و این مساله متاسفانه بیشتر منجر به افزایش تورم شده است و دولت و مجلس باید در این زمینه چاره‌اندیشی درستی کرده و از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کنند. در این زمینه مهم‌ترین بحث هدفمند کردن یارانه و جبران کردن اثرات منفی قیمت بنزین است که دولت در بحث هدفمند کردن یارانه تا حدودی اقدام کرده ولی متاسفانه تاکنون خیلی موفق نبوده است. گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی در مساله بنزین بسیار تاثیر مثبتی دارد و همزمان با افزایش قیمت بنزین این اقدام نیز باید گسترش یابد. تورم علل متعددی دارد اما علت عمده‌اش، بودجه دولت است و اگر دولت بخواهد میزان تورم را کاهش دهد و از این عمل جلوگیری کند باید تلاش کند که کشور را امسال با همین بودجه اجرا کند و اگر دولت همین بودجه را اجرایی کند و بودجه بیشتری را نخواهد بسیاری از مسائل و مشکلات اقتصاد کشور از بین می‌رود.
کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با «ایسنا»