بازار جهانی گاز اگرچه سابقه و نیرومندی بازار نفت را ندارد، اما آینده بازار انرژی فسیلی را حتما از چنگ سایر انرژی‌های مشابه خارج خواهد کرد. در چند سال گذشته این بازار تحرک فوق‌العاده‌ای را در سطح عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان تجربه کرده است و باید به آن توجه کرد. آیا ایران می‌تواند در بازار جهانی گاز قدرت و نقشی به اندازه ذخایرش داشته باشد؟ این را آینده نشان می‌دهد. مدیران ارشد وزارت نفت و گاز اگر شرایط و مناسبات سیاسی خارجی بر ایشان مناسب باشد، حتما راه هموارتری خواهند داشت. روز گذشته، نصرت‌ا... سیفی در گفت‌وگو با ایسنا تازه‌ترین تحولات صادرات گاز ایران را تشریح کرد. او گفت: بازبینی طراحی اولیه پروژه ایران LNG در حال انجام است که از سال گذشته آغاز شده و تا شهریور امسال کامل خواهد شد.

نصرت‌ا... سیفی، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران افزود: ساخت تانک‌های LNG و LPG براساس یک مناقصه به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) و یک شرکت خارجی واگذار شده است. همچنین مناقصه‌ای برای آماده‌سازی سایت و ساخت اسکله صادراتی ابلاغ شده است. وی افزود: برای توسعه پروژه ایران LNG در فاز ۱۲ پارس جنوبی در مجموع چهار قرارداد با شرکت OMV امضا شده که دو قرارداد با شرکت ملی صادرات ایران، یک قرارداد با پتروپارس و یک قرارداد با شرکت ملی نفت بوده است که این قراردادها با هم پیوستگی دارند. به گفته او، مشارکت OMV در سرمایه‌گذاری برای توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی موجب شراکت آن در تولید روزانه ۵۰‌میلیون مترمکعب گاز خواهد شد. بخش دریایی این پروژه تاکنون پیمان‌سپاری شده و بخش خشکی نیز در حال پیمان است که اسناد مناقصه فروخته‌ شده و بخش خشکی به زودی آماده می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز در ادامه توضیح داد: گاز حاصل از این فاز وارد پروژه ایران LNG می‌شود که در این زمینه نیز دو قرارداد امضا شده است. ابتدا سرمایه‌گذاری در پلنت ایران LNG در منطقه پارس ۲ که پیشرفت آن مشخص است و شرکت OMV در این بخش ۱۰‌درصد سهم معادل ۴۰۰‌میلیون دلار خواهد داشت که سود این شرکت نیز سود معقول و در محدوده ۱۰ تا ۱۸‌درصد خواهد بود.

همچنین قرار است شرکت اتریشی سالانه ۲/۲‌میلیون تن LNG به مدت ۵/۲سال از ایران خریداری کند که هنوز قیمت فروش LNG نهایی نشده، ولی امیدواریم تا ماه ژوئن (خرداد و تیر) مشخص شود.

وی، به صدور گاز از طریق خط لوله نابوکو به اتریش و اروپای مرکزی که تفاهم آن در جریان است، اشاره کرد و گفت: اگر اشکالاتی در رابطه با همکاری ترکیه با این طرح پیش آید، با فروش گاز به صورت LNG مذاکرات را ادامه خواهیم داد. مذاکرات اتریش و ترکیه در مراحل ابتدایی است و به زودی به مرحله تصمیم‌گیری نهایی برای سرمایه‌گذاری خواهد رسید.