گروه صنعت و معدن- وزارت بازرگانی مجوز صادرات سیمان را تا پایان خرداد ماه امسال تمدید می‌کند. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان با اعلام این خبر گفت: با توجه به اتمام زمان مجوز صدور سیمان و نیز تعامل مثبت انجمن سیمان با وزارت بازرگانی، این وزارتخانه در نظر دارد این مجوز را تا انتهای بهار تمدید کند.

مجوز صدور سیمان اواخر سال گذشته توسط وزارت بازرگانی صادر شد که در آن اعلام شده بود واحدهایی که ظرفیت تولید آنها بیش از ۹۵درصد است، می‌توانند ۵۰درصد مازاد تولید را به خارج کشور صادر کنند.

برهمین اساس در سال گذشته ۴/۴۴۵هزار تن سیمان صادر شد که از این محل، ۴/۲۴میلیون دلار ارز نصیب صادرکنندگان شد. این درحالی است که بنابر آمارهای گمرک در سال ۸۴ ارزش صادرات ۴۴۷هزار تن دلار به ۴/۲۴میلیون دلار رسیده بود. در همین حال رییس شورای اصناف کشور در گفت‌وگو با مهر با اشاره به موضوع خروج سیمان از سبد حمایتی دولت گفت: در حال حاضر مشکل و کمبود خاصی در بخش سیمان کشور وجود ندارد و در بخش توزیع نیز که تاکنون به وسیله حواله‌های وزارت بازرگانی و از طریق مصالح فروشی‌ها انجام می‌شد، با خروج سیمان از سبد حمایتی نیز می‌تواند ادامه داشته باشد.محمد آزاد با بیان این که وزارت صنایع در حال بررسی ورود سیمان به بورس است، تصریح کرد: این امر ممکن است وضعیت سیمان را تا حدی دچار تغییر و تحول کرده و مصرف‌کنندگان، توزیع‌کنندگان و یا واردکنندگان را دچار سردرگمی ‌کند، اما تولیدکنندگان داخلی، بورس را به عنوان پشتوانه تضمین منافع خود می‌نگرند.به گفته رییس شورای اصناف، وجود سیستم نظارتی در زمان خروج سیمان از سبد حمایتی دولت برای حفظ تعادل بازار لازم است و با نظارت عالیه می‌توان، سیمان را از سبد حمایتی خارج کرد ولی از سبد نظارتی خارج نکرد.