عدم اعطای مجوز واردات ماشین‌آلات صنعتی چرم از سوی وزارت صنایع و معادن و تصویب اخذ عوارض ورود ماشین‌آلات دست دوم این صنعت از اواخر سال گذشته، واردات ماشین‌آلات صنعت چرم را با ۹۰درصد کاهش در سال جاری مواجه خواهد کرد. علی حسن‌زاده، دبیر انجمن چرم ایران، در گفت‌و‌گو با «ایلنا»، با بیان این مطلب افزود: گرچه لایحه اخذ عوارض ۱۰درصدی، برای واردات ماشین‌آلات به تصویب رسیده، اما عوارض واردات ماشین‌آلات دست دوم نیز بر مبنای ماشین‌آلات دست اول تعیین می‌شود و این هزینه برای صنعت‌گران چرم که مجبورند از ماشین‌آلات دست دوم استفاده کنند، بسیار بالا است.

وی همچنین گفت: علاوه‌بر این، صنعتگران نیز با دشواری‌های دریافت مجوز ورود ماشین‌آلات مواجه‌اند.

به گفته دبیر انجمن چرم ایران، از آنجایی که صنعتگر با واردات ماشین‌آلات دست دوم نیز، به سرمایه‌گذاری می‌پردازد، بنابراین دریافت عوارض ورود ماشین‌آلات از وی به عنوان سرمایه‌گذار غیرمنطقی است.

وی خاطرنشان کرد: تفکر وزارت صنایع برای اخذ عوارض فوق، دفاع از تولیدکننده ماشین‌آلات داخلی است. در حالی که این تولیدکننده از نظر کیفی و کمی در تولید با مشکلات زیادی مواجه است و حتی توان تولید ۱۰درصد از نیازهای داخلی کشور را نیز ندارد.

حسن‌زاده، اجرای این تفکر از سوی وزارت صنایع و معادن را ضربه‌ای سنگین به اقتصاد کشور و صنعت چرم اعلام و تاکید کرد: تاثیر تصویب این قوانین در یکی دو سال آینده و در کیفیت تولیدات صنعت چرم مشاهده خواهد شد و مسوولان باید پیش از آنکه تاثیرات منفی در صنایع رخ دهد، جهت‌گیری مناسبی را در این زمینه اعمال کنند.