استفاده از انرژی‌ای که به راحتی بتواند جایگزین نفت، گاز، بنزین و... باشد شاید بیش از چند دهه است که اندیشه و تلاش کثیری از دانشمندان را به خود مشغول نموده است. در این حین، سراسر دنیا از کمبود سوخت و حتی جیره‌بندی آن سخن می‌گویند و دانشمندان در سراسر جهان می‌کوشند راهی برای جبران این معضل که گریبان نسل‌های آینده را خواهد گرفت بیابند. مطمئنا استفاده از محصولی آتش‌زا به جای استفاده از نفت، گازوییل، بنزین و... کمک شایانی به این مهم می‌کند. امیرحسین نیک‌چی، مدیرعامل شرکت افشک و رییس هیات‌مدیره شرکت تجارت نعیم شرق و سهامدار چند شرکت نساجی است که به تازگی محصول جدیدی را به نام بهسوزان در شرکت افشک تولید نموده است. این محصول می‌تواند به جای دیگر مواد آتش‌زا مورد استفاده قرار گیرد. امیرحسین نیک‌چی معتقد است این محصول به زودی جای الکل صنعتی را در موارد سوختی خواهد گرفت. شرکت افشک از چه سالی فعالیت خود را آغاز کرده است و عمده محصول این شرکت چیست؟

شرکت افشک از سال ۱۳۵۸ تاسیس شده است و از سال ۱۳۸۲ با تغییر کاربری و با حضور بیش از ۴۰ کارمند به پایه‌ریزی تولید محصول جدیدی به نام بهسوزان اقدام کرده است. بهسوزان، نوعی ماده سوختنی آسان و قابل دسترسی است که برای تولید آتش و گرما در اماکنی که دسترسی به نفت، الکل و دیگر مواد آتش‌زا وجود ندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول در آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت کارخانه افشک که در شهرک صنعتی دامغان واقع است، تحت نظارت دقیق کارشناسان مجرب مواد شیمیایی در مدت ۴ ماه و روزانه ۱۵ تن به تولید رسیده و البته فناوری جدید بهسوزان قابل رقابت با نمونه‌های مشابه در بازارهای خارجی است.

خاصیت این محصول چیست؟

بهسوزان همان طور که گفته شد، یک ماده سوختی است و مواد اولیه آن از زیرمجموعه الکل به دست می‌آید و به صورت ژل و آبی‌رنگ است. البته این محصول به هر رنگی می‌تواند تولید شود که رنگ شعله آن نیز به همان رنگ خواهد بود و چون آبی، نماد پاکی است و چون این محصول را به عنوان سوخت پاک می‌دانیم به همین رنگ در کارخانه تولید و در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. قرص‌هایی هم از این محصول موجود است به علت آلایندگی که دارد با توجه به سفارش صورت گرفته تولید می شود و بیشتر هم مورد استفاده کوهنوردان است.

این محصول چگونه به جای سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

برای روشن کردن ذغال و چوب در پیک‌نیک، شومینه، بخاری و باربیکیو مورد استفاده است. جالب آنکه بدون وجود ذغال و مواد سوختنی دیگر هم این محصول شعله‌ور شده و می‌توان از آن استفاده بهینه کرد و هر ۲۰۰گرم این محصول ۲ تا ۳ ساعت می‌سوزد. در حال حاضر هم ظرف‌های پت برای آتش گرفتن ذغال و ظروف فلزی برای طبخ غذا مورد استفاده برای آتش گرفتن این محصول می‌باشد.

تفاوت این محصول با سوخت‌های دیگر به چه صورت است؟

این محصول می‌تواند جایگزین مناسبی برای مواد آتش‌زا باشد چون آلودگی خاصی تولید نمی‌کند. بدون دود و بو است و با قرار گرفتن آتش به نزدیک آن شعله‌ور شده و برخلاف ذغال و دیگر مواد آتش‌ز ا دیگر احتیاج به زمان نیست و جای کمی هم اشغال می‌کند. مطمئنا می‌توان گفت در سال‌های آتی به جای الکل صنعتی می‌تواند مورد استفاده عموم قرار گیرد.

چند درصد این محصول مصرف داخلی و چند درصد صادرات دارد؟

۲۰ درصد این محصول مصرف داخلی دارد و ۸۰ درصد آن صادر می‌شود و به علت اینکه ایران منبع انرژی و نفت است و مواد اولیه آن از پتروشیمی تهیه می‌شود، چند برابر ارزان‌تر از نمونه خارجی آن تولید می‌شود. صادرات شرکت به کشورهای آسیایی چون آفریقا، عراق، افغانستان، ترکیه و... صورت می‌گیرد.

آیا رقابت هم در داخل وجود دارد؟

بیشترین محصول بهسوزان به خاطر نوع تولید و کیفیت محصول صادر می‌گردد که این خود رقابت را در داخل می‌رساند که ۸۰ درصد این مواد در کنار رقبای داخلی صادر می‌شود.

موارد استفاده و مشخصات بهسوزان چه مواردی می‌باشد؟

۱ - در سفرهای بین‌شهری و پیک‌نیک برای ایجاد گرما، شعله و طبخ غذا.

۲ - برای استفاده نیروهای مسلح و پس از وقوع حوادث طبیعی (به خاطر اینکه جای کمی اشغال می‌کند).

۳ - تولید شعله در رنگ‌های مختلف (سبز، آبی، زرد، قرمز و...)

۴ - قابل استفاده در شومینه، باربیکیو و بخاری برای تسریع زمان شعله‌ور شدن.

۵ - شعله حاصل از سوخت با دمای حدود ۱۳۰ درجه سانتیگراد.

۶ - بدون بو، دود و اثرات زیان‌بخش دیگر مواد سوختنی.

۷ - در ۳ فرم (ژل در قوطی فلزی برای پخت و ژل در بطری برای روشن کردن ذغال).

۸ - بسته‌بندی راحت، مطمئن، وزن و حجم کم برای حمل آسان.

۹ - قیمت مناسب و دسترسی سریع.

۱۰ - قابل بسته‌بندی در بشکه‌های بزرگ برای تسهیل حمل در صادرات با توجه به نظر مشتری.

شرکت افشک فعالیت‌های دیگر هم دارد؟

فعالیت‌های دیگر شرکت که تحت عنوان نعیم شرق و نخ تاب فیروزان است به تولید نخ‌های پنبه و پارچه‌های فانتزی و حوله مشغول می‌باشند و توانستیم با وجود ۴۰ کارمند و به روز کردن ماشین‌آلات روز اروپا (فول کامپیوتر) در داخل کشور با وجود اینکه صنعت نساجی با بحران روبه‌رو است این شرکت را سودده کنیم.