8هزار مگاوات برق هدر می‌رود

گروه صنعت و معدن-حمیدرضا صالحی دبیر سندیکای صنعت برق ایران در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد ضمن تشریح فعالیت‌های درون تشکیلاتی این سندیکا و تلاش برای متقاعد کردن فعالان این صنعت برای مشارکت بیشتر در فعالیت‌های جمعی برخی از مشکلات و شرایط صنعت برق را یادآوری کرد. صالحی یکی از مسائل مهم صنعت برق ایران را در‌حال‌حاضر هدر رفتن بخشی از ظرفیت‌های ایجاد شده دانست و خبر داد: در‌حال‌حاضر نزدیک به ۸هزار مگاوات برق در سال از بین می‌رود اگر بتوانیم راهی برای جلوگیری از تلف شدن این میزان ضایعات برق پیدا کنیم مقدار قابل توجهی صرفه‌جویی خواهد شد که می‌توان با آن شبکه توزیع برق را اصلاح کرد.

وی افزود: برای جلوگیری از هدر شدن برق به شرکت‌های عضو فراخوان دادیم تا در این زمینه نهضتی ایجاد کنند.

این شرکت‌ها با هزینه و تولید خود کنسرسیومی تاسیس کرده و برای آزمایش میزان کاهش تلفات برق حدود ۶۰۰میلیون تومان گردآوری کردند.

منطقه یوسف‌آباد به عنوان نمونه برگزیده شد و تجهیزاتی مانند کنتور، پست و کابل ۷۰۰ مشترک تعویض شد تا میزان کاهش تلفات مشخص شود.

نتایج این طرح قرار است در دوازدهمین کنفرانس توزیع در اردیبهشت ۸۶ منعکس شود.

وی با بیان این که برای ده سال آینده به ۶۰هزار مگاوات برق نیاز دایم تصریح کرد: باید با فراهم کردن شرایط برای ورود شرکت‌های داخلی در این بازار ۶۰میلیارد دلاری زمینه‌های توسعه صنعت را مهیا کنیم.

وی با اعتقاد بر اینکه خصوصی‌‌سازی یک فرصت است تا یک تهدید گفت: به رغم نگرانی برخی مسوولان دولتی از خصوصی شدن اما اعتقاد ما بر این است که تنها راه نجات صنعت برق و شکوفایی آن خصوصی‌سازی است و این تجربه‌ای است که در دنیا حاصل شده است.

وی همچنین از طرح صادرات برق به جای صادرات گاز یاد کرد و گفت: با اجرای این طرح، هم اشتغال ایجاد می‌شود و هم ارزش افزوده بیشتری نسبت به صادرات گاز به ارمغان خواهد آورد.

وی ادامه داد: سندیکا هم آماده است تا شرکت‌های علاقه‌مند به ساخت نیروگاه را به حضور بپذیرد و تسهیلاتی برای صادرات برق در اختیار این شرکت‌ها قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه کشورهای همسایه نیاز زیادی به برق دارند افزود: کشور ما فرصت خوبی برای صادرات برق دارد و اگر بخش خصوصی وارد این چرخه شود، چشم‌انداز صنعت برق در آینده بسیار مطلوب خواهد بود.

صالحی با اظهار این مطلب که صنعت برق گذشته از حمایت‌های دولت‌ها توجه بخش‌خصوصی را هم می‌طلبد گفت: سندیکا هم با همین ایده در تلاش است به صنایع کشورهای دیگر نزدیک شده و دستاوردهای خود را به آنها منتقل و از تجربه آنها استفاده کند.

وی ادامه داد: به رغم رضایت از ارتباط با دیگر کشورها اما باز هم نیاز داریم ضمن ارتباط با کشورهای دیگر از تجربه‌های آنها در زمینه‌های مختلف بهره ببریم.

دبیر سندیکای برق با بیان اینکه صنعت برق ایران در حوزه تولید، انتقال و توزیع حدود ۹۵درصد خودکفاست گفت: این صنعت در سال ۵/۱میلیارد دلار صادرات داشته که انتظار داشتیم حجم صادرات برق به ۳میلیارد دلار افزایش یابد اما متاسفانه با متوقف شدن آن در یک برهه‌ای این امر محقق نشد.

دبیر سندیکای برق با بیان اینکه جایگاه تشکل‌های صنعتی آنگونه که در دنیا مطرح است مورد توجه واقع نشده گفت: برخی از اعضای تشکل‌ها نیز از توانمندی‌ها و دستاوردهای تشکل‌ها اطلاع چندانی ندارند.

وی ادامه داد: حسن باز شدن LC، شفاف شدن اعتبارات است که در نتیجه آن یک کارفرما نمی‌تواند با هزینه و اعتباری که برای دو پست به او داده‌اند مناقصه ده پست را برقرار کند و از سوی دیگر برای دولت بدهی ایجاد کند.

صالحی با بیان اینکه نبود LC ریالی (اسناد اعتباری ریالی) برای پیمانکاران ایرانی این صنعت را با چالش مواجه ساخته گفت: در حال حاضر شرکت‌های خارجی با LC دلاری و ارزی به محض گذاشتن کالای خود در کشتی قادرند پول آن را از بانک دریافت کنند.

در حالی که شرکت‌های ایرانی پس از انجام یک پروژه تنها موفق به دریافت ۲۵درصد هزینه می‌شوند و برای دریافت ۷۵درصد دیگر مجبورند مشکلات زیادی متحمل شوند.

وی افزود: پیشنهاد ما این بود که طی بخشنامه‌ای کارفرمایان مجبور به بستن قرارداد LC ریالی با پیمانکاران شوند و بانک‌های عامل روی این مساله کارشناسی کنند تا مشکلات موجود برطرف شود.

وی همچنین از کسری بودجه یک‌هزار و ۷۰۰میلیاردی به عنوان یکی از چالش‌های این صنعت یاد کرد و گفت: این مساله در قالب یک طرح در مجلس مطرح شد. در حالی که انتظار می‌رفت نمایندگان آن را به تصویب برسانند اما در کمال تعجب مورد تصویب قرار نگرفت.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد این مساله برای نمایندگان تشریح نشده بود.

چرا که اگر وزارت نیرو از قبل این موضوع را در قالب مدارک مثبت بررسی می‌کرده و اطلاعات دقیقی در خصوص وضعیت بدهی مراکز برق‌ منطقه‌ای به شرکت‌ها، به نمایندگان می‌داد این موضوع شفاف می‌شد و ما با این بحران مواجه نمی‌شدیم.

صالحی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل صنعت برق فقدان استراتژی است ابراز داشت: به رغم تدوین و ضرورت اجرای سند چشم‌انداز بیست ساله و برنامه چهارم توسعه اما در این صنعت استراتژی روشنی وجود ندارد تا همه اعضا بر مدار آن حرکت کنند.

وی ادامه داد: اگر استراتژی تدوین شده‌ای وجود داشته باشد و قانون افراد را ملزم به رعایت آن کند همه مسوولان مجبورند در راستای آن حرکت کنند و در نتیجه کارها در مسیر مناسبی پیش خواهد رفت اما چون این موضوع در هاله‌ای از ابهام قرار دارد سیاست‌هایی که اعمال می‌شود در برخی موارد موجب می‌شود صنعت با مشکلاتی روبه‌رو شود.

وی با اشاره به اینکه در زیرمجموعه سندیکا ۲۰ صنف مختلف از صنعت برق فعالیت می‌کنند گفت: در برابر مسائل پیش روی صنعت هر عضوی ممکن است تنها به دنبال منافع صنفی خود باشند که احتمال تضاد منافع هیات صنوف وجود دارد.

وی افزود: با برگزاری جلسات متعدد تلاش کردیم، با محور قراردادن شاخص رشد ناخالص ملی، منافع کل صنعت را مدنظر قرار دهیم و برای توسعه آن گام برداریم.