موفقیت یک شرکت داخلی  در تبدیل لجن اسیدی به قیر

یک واحد تولیدی - صنعتی با در اختیار داشتن آخرین تکنولوژی در آسیا و خاورمیانه، اسید پس‌مانده از تهیه روغن پایه (لجن اسیدی) را به قیر تبدیل می‌کند که می‌توان از آن برای تهیه ایزوگام، آسفالت و ... استفاده کرد. جلیل مکینه‌چی عضو خانه صنعت و معدن تهران، با اعلام این خبر افزود: شرکت جهان میثاق‌پارس با راه‌اندازی خط بازیافت لجن اسیدی Sludge، معضل بهداشت و سلامت محیط زیست در آلایندگی حاصل از ۳۶درصد اسید سولفوریک آزاد و نفوذ آن به سفره آبهای زیرزمینی را حل کرده و قادر است لجن اسیدی حاصل از سایر پالایشگاه‌ها را تبدیل به قیر و به صنایع ساختمانی و راه‌سازی عرضه کند.

وی با بیان اینکه تمام تولیدات استحصال‌شده از روغن سوخته در این شرکت صادر می‌شود، اظهار داشت: برای تصفیه روغن مصرف‌شده و تهیه روغن پایه شفاف، از اسید استفاده می‌شود که این اسید برای محیط‌زیست بسیار ضرر دارد به طوری که یک معضل برای تمام تولیدکنندگان روغن موتور است.

مکینه‌چی که شرکت متبوعش واحد نمونه و کارآمد چهارمین جشنواره تولید ملی شده است، مواد اولیه این کارخانه را داخلی و روغن‌های مصرف‌شده (سوخته) انواع موتورها دانست و تصریح کرد: هم‌اکنون با راه‌اندازی و فعالیت یکی از خطوط تولید، روزانه ۴۵۰بشکه روغن پایه در این شرکت تولید می‌شود که این میزان تولید برای صادرات ناکافی است.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی هر سه خط تولید این کارخانه، شاهد تولید روزانه تا یک هزار و ۵۰۰بشکه تولید روغن موتور خواهیم بود.

وی افزود: هم‌اکنون برای بالغ‌بر ۵۰نفر در شرکت جهان میثاق پارس اشتغال‌زایی ایجاد شده است که ظرف شش ماه آینده و با تکمیل ظرفیت‌های تولید این شرکت، شاهد ۳۰۰نفر اشتغال‌زایی به صورت مستقیم خواهیم بود.

مکینه‌چی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این واحد صنعتی منجر به اشتغال‌زایی غیرمستقیم برای حدود ۱۰هزار نفر در سراسر کشور شده است که شامل فعالان جمع‌آوری روغن سوخته، بارگیری، حمل‌و‌نقل و ... می‌شود.

وی افزود: شرکت جهان میثاق پارس، به عنوان واحد کارآمد و نمونه صنعتی و معدنی سال ۱۳۸۵، لوح و تندیس چهارمین جشنواره تولید ملی را از وزیر صنایع و معادن دریافت کرد.

جهان‌میثاق پارس (JMP)، تولیدکننده انواع روغن‌موتور برای مصارف و شرایط گوناگون است.