گروه صنعت و معدن: یوسف بهمن‌آبادی- برخی از تشکل‌های صنعتی تاکید دارند که کالای تولید آنها رقابت‌پذیر است، اما این عوامل حاشیه‌ای محیط کسب و کار هستند که فضای توانمند‌های تولید را تنگ کرده‌اند. ابوالحسن خلیلی، دبیر انجمن تولیدکنندگان روغن نباتی،‌ با بیان این که با مساله رقابتی نبودن محصولات داخلی موافق نیستم، گفت: ما در بسیاری از کالاها مزیت‌های مناسبی داریم که می‌توانیم در بازار جهانی رقابت کنیم. اما آنچه سبب می‌شود این جریان روند منفی به خود بگیرد، وجود عوامل حاشیه‌ای در محیط کسب‌وکار است که بازار داخلی و منطقه‌ای را مختل می‌سازد. وی با اشاره به این که قوانین مالی و پولی کشور یکی از این عوامل بازدارنده است،‌ گفت: از آن جایی که موسسات اعتباری در اختیار دولت هستند مدیریت بنگاه‌های اقتصادی برای تامین منابع مالی، ملزم به رعایت شرایطی هستند که دولت تعیین می‌کند. فرامرز اختراعی، رییس سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی و بهداشتی نیز نقص قوانین را به عنوان یکی از علل رقابتی نشدن تولیدات داخلی برشمرد و گفت: متاسفانه برخی قوانین بانکی و بازرگانی موانع زیادی پیش روی تولیدکنندگان ایجاد کرده و در واقع،‌ زمینه‌های رقابتی کردن محصولات را از بین برده است.

امنیت سرمایه‌گذاری

رییس سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی و بهداشتی،‌ از نبود امنیت کافی به عنوان یکی از عوامل مهم در توسعه نیافتن تولیدات داخلی یاد کرد و گفت: این امر موجب شده سرمایه‌داران بزرگ با بیم مواجه شدن با خطر ورشکستگی به عرضه تولید وارد نشوند. اختراعی همچنین با بیان اینکه در حوزه تولید آمار دقیقی در دست نیست ابراز کرد: تولیدکنندگان زیادی به شکل کارگاهی تولید می‌کنند و تولید آنها هم به صورت نقطه سر به سری است.

بی‌ثباتی مدیریت‌ها

دبیر انجمن تولیدکنندگان روغن نباتی، با بیان اینکه مدیریت واحدهای دولتی در اکثر موارد شبه دولتی و شبه خصوصی است تصریح کرد: در این طرح‌ها، دولت سهام‌دار عمده است و در آنها کنترل هزینه‌ها، بهینه‌سازی فرآیند تولید، توجه به رقیب و بازار کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: به دلیل بی‌ثباتی مدیریتی، مدیران تنها به گذران وضع موجود بسنده می‌کنند و کمتر ذهن خویش را به آینده و رقابت‌پذیر کردن محصولات معطوف می‌دارند.

چه باید کرد؟

اختراعی، در خصوص ایجاد بستر لازم برای رقابتی کردن کالاهای داخلی به اصلاح قوانین واردات و صادرات و نیز قوانین تامین اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: اگر این قوانین در جهت حمایت از تولیدکننده اصلاح شود. بسیاری از مشکلات تولید حل شده و تولیدکننده قادر خواهد بود با تمرکز روی تولید تلاش خود را برای ارائه کیفیت برتر محصولات به کار بندد و در نتیجه در بازار رقابت داخلی و خارجی حضوری فعال داشته باشد.