گروه صنعت و معدن- مدیرعامل شرکت پالایشگاه نفت آبادان گفت: عملیات بازسازی و نوسازی این پالایشگاه در سه فاز انجام می‌شود. علیرضا ابهجی با بیان اینکه در این طرح، پالایشگاه جدیدی برای آبادان ساخته می‌شود، تصریح کرد: فاز اول شامل پروژه طرح نوسازی و افزایش ظرفیت پالایشی نفت خام واحد تقطیر در اتمسفر ۸۵، فاز دوم شامل طرح تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان و فاز سوم شامل پروژه احداث واحد جدید کت کراکر است. همچنین احداث پالایشگاه ۱۸۰‌هزار بشکه‌ای نفت فوق سنگین خوزستان نیز در برنامه‌های آتی پالایشگاه قرار دارد.

با نفت بالای ۴۰دلار سود ده می‌شویم

وی درخصوص ضررده بودن پالایشگاه آبادان توضیح داد: در‌آمد پالایشگاه با قیمت نفت خام و فرآورده‌ ارتباط مستقیم دارد، بنابراین قیمت‌ها ثابت نیستند و درآمد پالایشگاه نیز عدد مشخصی نیست و مواقعی که قیمت نفت خام بالای ۴۰ دلار است پالایشگاه سودده می‌شود. این پالایشگاه نسبت به پالایشگاه‌های دیگر هزینه‌های تعمیراتی و نیروی انسانی بیشتری دارد، زیرا هم سرویس‌های جانبی بیشتر است و هم هزینه‌های جانبی تاسیسات غیرصنعتی.

ظرفیت پالایشگاه آبادان بیش از جنگ تحمیلی با چهار دستگاه تقطیر (هریک با ظرفیت حدود ۱۰۰‌هزار بشکه در روز) یک واحد تقطیر با ظرفیت ۱۳۰‌هزار بشکه و دو واحد تقطیر هر یک با ظرفیت ۴۰‌هزار بشکه، چندین واحد تولید و پالایش فرآورده و نیز ۸۵۰ مخزن ذخیره مواد نفتی حدود ۶۰۰ تا ۶۳۰‌هزار بشکه نفت خام در روز بود که در دوران جنگ تحمیلی بسیاری از این واحدها تخریب شدند. پس از برقراری آتش بس، عملیات بازسازی فاز اول این پالایشگاه با ظرفیت ۱۳۰‌هزار بشکه در روز آغاز شد و در فروردین ماه ۱۳۶۸ واحد تقطر در مدار تولید قرار گرفت.