وزارت نفت مجوز احداث ۲ پالایشگاه ۱۲۰هزار بشکه‌ای میعانات گازی و پالایشگاه ۱۶۰هزار بشکه‌ای نفت‌خام در جزیره قشم را برای بخش‌خصوصی صادر کرده است که به زودی شاهد احداث این پالایشگاه‌ها در جزیره قشم خواهیم بود. مهندس محمدرضا نعمت زاده معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که در مراسم بازدید از پروژه انتقال نفت از قشم به بندرعباس سخن می‌گفت: ضمن بیان این مطلب از اعطای مجوز احداث ۲ پالایشگاه میعانات گازی و پالایشگاه نفت‌خام در جزیره قشم خبر داد و گفت که دولت و وزارت نفت توجه ویژه‌ای به اجرای پروژه‌های بزرگ نفت و گاز در جزیره قشم و بندرعباس دارند و به همین دلیل اجرای پروژه‌های بزرگ نفتی در این منطقه آغاز شده است.

او با اشاره به طرح راه‌اندازی خط لوله انتقال نفت‌خام از جزیره قشم به پالایشگاه بندرعباس و احداث مخازن نفت‌خام افزود: این پروژه با ۱۴۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت و بخش خصوصی در حال اجرا است و با هدف انتقال نفت‌خام از خارگ به پالایشگاه بندرعباس اجرا می‌شود که هم اکنون کار انتقال نفت‌خام از طریق اسکله‌های بندرعباس و اسکله فولاد انجام می‌شود.

نعمت زاده ادامه داد: با اجرای این طرح خوراک پالایشگاه‌ها بندرعباس از طریق خط لوله خشکی و دریا که بین جزیره قشم و بندرعباس در حال احداث است تامین می‌شود. او اظهار کرد:‌ در حال حاضر بیش از ۷۰درصد عملیات خاکبرداری و طرح‌های فونداسیون به اتمام رسیده و پیش‌بینی می‌شود این پروژه در پایان سال ۸۶ و اوایل ۸۷ به بهره‌برداری برسد. تا آن زمان خوراک پالایشگاه از طریق کشتی‌های حامل مواد خام از جزیره خارگ که در اسکله‌های بندرعباس و اسکله فولاد پهلو می‌گیرند، تامین خواهد شد.

او با اشاره به حمایت‌های وزارت نفت از بخش خصوصی در زمینه احداث پالایشگاه گفت: ما اعلام آمادگی کرده و گفته‌ایم که حمایت‌های قانونی لازم و مشارکت در سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی را با جدیت انجام خواهیم داد و سیاست دولت و وزارت نفت، حمایت و تقویت بخش خصوصی است.

به گفته او از اوایل سال‌جاری وزارت نفت موافقت کرده مسوولیت سوخت‌رسانی به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی واگذار شود و مجوزهای لازم صادر شده است. نعمت زاده افزود: در حال حاضر موافقت‌هایی را برای راه‌اندازی مخازن به منظور سوخت‌رسانی در بندرعباس، خارگ و قشم انجام داده‌ایم و تا پایان سال نیز مجوزهایی را برای سوخت‌رسانی به بنادر امام، چابهار و بوشهر صادر خواهیم کرد.