گروه صنعت و معدن، فرید قدیری- سرانجام بعد از چند ماه تلاش و مذاکره شرکت‌های ایرانی با طرف‌های خارجی برای آغاز تولید ملی گوشی تلفن‌همراه، قرعه مشارکت در ساخت به نام LG کره ثبت شد و بدین ترتیب این شرکت کره‌ای توانست نخستین بازار تولید گوشی تلفن‌همراه در ایران را در اختیار بگیرد. روز گذشته نخستین خط تولید گوشی موبایل در شهر صنعتی هشتگرد و با حضور وزیر صنایع و معادن رسما افتتاح شد. به گفته علیرضا طهماسبی با افتتاح این خط، تا پایان سال حدود ۳۰۰هزار گوشی تلفن‌همراه به صورت مونتاژ قطعات SKD و با برند LG در داخل تولید می‌شود. و از سال آینده ظرفیت تولید به ۵/۱میلیون دستگاه در سال افزایش خواهد یافت.

KG۸۰۰ و KG۲۲۰ دو مدل گوشی ال.جی هستند که از روز گذشته مونتاژ (۴۰قطعه SKD) آنها در یک شرکت داخلی آغاز شده است.

این خط تولید برای ۵۰نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده است و برای آن ۶۵۰هزار دلار سرمایه‌گذاری انجام شده است.

این شرکت قرار است ظرف ۴ماه آینده خط تولید سی.کی.دی (CKD) را نیز راه‌اندازی کند که برای آن ۸/۴میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد. شرکت کره‌ای ال.جی مشارکت در ساخت و انتقال تکنولوژی و ماشین‌آلات را بر عهده داشته است.

پیشنهاد ما برای SKD د۱۵ درصد بود

وزیر صنایع و معادن کشورمان روز گذشته در مراسم افتتاح اولین خط تولید گوشی تلفن‌همراه با اشاره به اینکه پیشنهاد وزارت صنایع برای تعیین تعرفه SKD واردات گوشی تلفن‌همراه ۱۵درصد بوده است گفت: اما دوستان ما در کمیسیون ماده یک نظر دیگری داشتند و معتقد بودند اختلاف زیادبین تعرفه CBU (گوشی به صورت کامل) و SKD ممکن است رانت‌های خاص ایجاد کند. از طرفی، هدف ما تولید به صورت CKD است.دکتر علیرضا طهماسبی افزود: به هر حال تعرفه CKD گوشی موبایل که ۴درصد تعیین شده بسیار مناسب است ضمن اینکه برای تولید اجزای اصلی مانیتور و تلویزیون نیز همین مقدار تعرفه واردات در نظر گرفته شده است.

صادرات گوشی هم داریم

وزیر صنایع و معادن تولید گوشی تلفن‌همراه در کشور را برای تحقق دو هدف کسب ارزش افزوده ناشی از تولید و همچنین صادرات عنوان کرد و گفت: قصد داریم در آینده‌ای نزدیک در زمینه تولید گوشی تلفن‌همراه به مرکز تولید منطقه‌ای تبدیل شویم تا از این طریق بتوانیم صادرات قابل قبولی داشته باشیم.

طهماسبی در عین حال خاطرنشان کرد: شرکت‌های ایرانی متقاضی سرمایه‌گذاری در زمینه تولید گوشی موبایل باید این انتظار را داشته باشند که در کوتاه‌مدت مشکلاتی در عرضه و فروش برای آنها ایجاد شود اما مهم این است که در درازمدت با تولید ملی انحصار در واردات توسط برخی شکسته می‌شود.

ثبات در تصمیم‌‌گیری

وزیر صنایع و معادن در پایان با اشاره به تاثیر بحث‌های سیاسی در عرصه بین‌‌المللی بر روی مذاکرات شرکت‌های ایرانی با طرف‌های خارجی برای تولید گوشی موبایل گفت: شرکت‌های داخلی و سرمایه‌گذاران خارجی مطمئن باشند ما در دولت ثبات در تصمیم‌گیری داریم لذا محکم وارد عرصه تولید شوند.